Margareta Princeps Lotharingia ducissa sere.ma Aurelianensis | Małgorzata księżniczka Lotaryngii, księżna orleańska
portret
około 1632 — 1640
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Pyrzycka kultura ludowa
August Ludwig Most, malarz scen rodzajowych i portrecista okresu biedermeieru, związany przez całe życie zawodowe i osobiste ze Szczecinem, był autorem obrazów, szkiców i rysunków przedstawiających pomorski krajobraz kulturowy, w tym sceny z życia mieszkańców ziemi pyrzyckiej. Jednym z nich jest studium olejne młodej kobiety wykonane według zachowanej sygnatury 10 czerwca 1836 roku. Ten niewielki obrazek ma dużą wartość muzealną. Prawdopodobnie jest to jeden z najstarszych ikonograficznych przedstawień stroju pyrzyckiego. Na obrazie, którego jednolite tło jest ciemnopomarańczowe, kobieta ustawiona jest profilem, z głową zwróconą w stronę widza. Jest młoda, jednakże jest już mężatką, na co wskazuje kolor chusty i czepka. Suto marszczona kilkuwarstwowa, rozłożysta spódnica, gorset z mankietami, dekolt wypełniony białą, fałdowaną krezą, bogato haftowana i zdobiona chusta oraz czepek z tyłu dekorowany dużą kokardą ze wstążkami spływającymi aż na pas informują o tym, że kobieta ubrana jest w strój odświętny. Szczególną uwagę zwraca mufka, wyjątkowy detal w strojach ludowych. Czarna mufka wykonana prawdopodobnie z futra króliczego ozdobiona jest pośrodku niebieską kokardą. Przez mufkę przewleczona jest chusteczka w kolorze czerwonym, zapewne haftowana. Rzecz ciekawa, pyrzyczanki w zasadzie wszystkie hafty wykonywały ściegiem płaskim, kładzionym, tylko chusteczki przewlekane przez mufki haftowały ściegami krzyżykowymi. Dzięki zainteresowaniom A.L. Mosta możemy badać, opisywać i śledzić zachodzące zmiany w pyrzyckim stroju ludowym. Jest to niezwykle cenne, ponieważ autentyczne stroje nie zachowały się. Do naszych czasów przetrwały tylko pojedyncze elementy. Niezastąpione są przedstawienia z lat trzydziestych XIX wieku, ponieważ stanowią prawie jedyne źródło mówiące o wyglądzie ówczesnego stroju pyrzyckiego. Jest on o wiele prostszy, mniej efektowny i mniej rozbudowany niż późniejsze wersje znane z nieco liczniejszych publikacji i utrwalone na fotografiach.
Iwona Karwowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
malarska
Tworzywo / materiał
deska, tektura, farba olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Bolswert, Schelte
około 1632 — 1640
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Ernecke, Hermann
1852
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Ricciani, Antonio
1805 — 1814
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.