treść serwisu

Cierniem koronowanie - Naigrywanie

Nota popularyzatorska

Przedstawienia związane z Koronacją Jezusa mają swoje źródła w opisach ewangelistów: Mateusza (27, 27–30), Marka (15, 16–19) i Jana (19, 2–3). Najstarsze, znane obrazy o tej tematyce pochodzą z IV wieku i symbolicznie odnoszą się do opisów narracyjnych, odzwierciedlając koncepcje wczesnochrześcijańskiej teologii. W obrazach podkreśla się ideę zwycięstwa. Chrystus ukazywany jest jak imperator, któremu legionista rzymski nakłada na głowę wieniec z liści laurowych. Nie ma w tych przedstawieniach szyderstw i poniżania Jezusa. Wraz z rozwojem mistyki średniowiecznej ikonografia skupiała się coraz bardziej na uwypukleniu dramatu cierpienia. Wieniec laurowy został zastąpiony koroną plecioną z gałęzi cierni. W późnośredniowiecznych przedstawieniach pojawiły się dodatkowe motywy związane z poniżaniem Jezusa inspirowane popularnymi wówczas tekstami literackimi o tematyce pasyjnej.

Płaskorzeźba Cierniem Koronowanie i Naigrywanie stanowi czwartą scenę cyklu pasyjnego późnośredniowiecznego ołtarza z Wkryujścia. Dynamikę przedstawienia i jego wymowę budują gesty przedstawionych postaci, które w kulturze i sztuce średniowiecza nazywanej nawet „epoką gestu”, są istotnymi elementami ekspresji. Trzech żołnierzy brutalnie pastwi się nad Jezusem grubymi kijami, wciskając Mu na głowę koronę cierniową. Postawa czwartego z nich, oddającego pokłon przed Jezusem, odnosi się do tematyki Naigrywania. Mężczyzna klęka przed „królem żydowskim” i wystawia język, a prawą ręką ostentacyjnie pokazuje mu charakterystyczny gest figi. Są to znaki wyjątkowej zniewagi o charakterze obscenicznym, które w sztuce późnego średniowiecza przypisane zostały oprawcom Jezusa. Wyprostowana postawa Jezusa wpatrzonego w dal pokazuje Jego królewską godność, zachowaną mimo doznawanych okrucieństw.

Kinga Krasnodębska



Sygnatury i napisy:

Napis: numer inwentarzowy: czerwoną farbą: P.S 727

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

warsztat zachodniopomorski

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 88.5 cm, szerokość: 77 cm

Rodzaj obiektu

sztuka sakralna, kwatera ołtarza, płaskorzeźba

Technika

złocenie, malowanie, rzeźbienie

Tworzywo / materiał

złocenia, pozostałości polichromii, drewno dębowe

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

około 1510 — 1520

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Pomorze Zachodnie, region historyczny (Europa); znalezienie: Ueckermünde (Wkryujście), kościół

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/108

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd