![MNS/Szt/179 Tronująca Madonna z Dzieciątkiem - ujęcie z przodu; Maria o drobnej, smukłej sylwetce siedzi frontalnie na tronie o lekko podwyższonych bokach. Dłonią podtrzymuje dziecko ułożone w pozycji siedzącej z lekko podkurczonymi nogami i usytuowane na jej lewym kolanie. Postaci ubrane są w długie tuniki opadające podłużnymi wąskimi fałdami rytmicznie różnicującymi powierzchnię szat. Figura o drążonym odwrociu została opracowana jako przyścienna. Powierzchnia rzeźby jest uszkodzona, zwłaszcza w partii twarzy Marii; nosi liczne ślady po owadach. Głowa Jezusa i prawa ręka Marii nie zachowały się. Pozostałości polichromii widoczne są w zagłębieniach rzeźby.](/brepo/panel_repo/2024/02/14/nyv1ao/contain-360-1000-max-mns-szt-179-diga7612-m.jpg)
Tronująca Madonna z Dzieciątkiem
około 1260
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba średniowieczna Pomorza Zachodniego
Madonna z Bienic urzeka swym subtelnym, młodzieńczym wizerunkiem. Maria siedząca na tronie, z koroną na głowie, została ukazana jako Królowa Niebios. Hieratyczny, pełen powagi i surowy wyraz tronujących Madonn, typowy dla przedstawień epoki romańskiej, ustępuje tu wizerunkowi troskliwej Matki ukształtowanemu w okresie gotyku. Pochylenie głowy i troskliwy gest, którym obejmuje Syna to obraz pełnej pokory i skromności Matki Zbawiciela, wzór macierzyństwa. Smutek rysujący się na Jej zamyślonej twarzy i gest podawania jabłka wyeksponowany w centrum kompozycji świadczą, że świadoma jest przyszłej odkupicielskiej śmierci swego Syna. Odważna, wyprostowana postawa młodzieńczego Jezusa i gest przyjmowania owocu od Matki ukazują gotowość i zgodę na dzieło zbawienia. Jabłko, które jest starotestamentowym owocem grzechu, symbolizuje tu odkupienie grzechu pierworodnego przez męczeńską śmierć Jezusa na krzyżu. W tym kontekście Maria staje się nową Ewą współuczestniczącą jako Matka Boża w historii zbawienia.
Rzeźba stanowi niezwykle popularne w sztuce średniowiecza przedstawienie Tronującej Marii z Dzieciątkiem stojącym lub siedzącym na jej kolanie. Figury tego typu wyposażały wnętrza kościelne i funkcjonowały jako figury kultowe. Rzeźba reprezentuje gotlandzką stylistykę wczesnogotycką, wywodzącą się z kolońskiego stylu dworskiego z ok. 1330 roku.
Kinga Krasnodębska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 62 cm, szerokość: 25 cm
Rodzaj obiektu
sztuka sakralna, rzeźba
Technika
malowanie, drążenie, rzeźbienie
Tworzywo / materiał
pozostałości polichromii, drewno dębowe
Pochodzenie / sposób pozyskania
odzyskanie
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1260
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1510 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna