
Cardinal Beaton. Murder of cardinal Beaton. | Kardynał Beaton. Morderstwo kardynała Beatona.
portret kardynała Beatona
1839 — 1880
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Józef Mehoffer był jednym z czołowych przedstawicieli Młodej Polski. Studiował na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego i jednocześnie (1887–1894) w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych pod kierunkiem Izydora Jabłońskiego, Józefa Unierzyskiego, Władysława Łuszczkiewicza i Jana Matejki. Swą edukację artystyczną kontynuował w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych (1889–1890), następnie w Paryżu (1891–1896) w Académie Julian i École Nationale des Arts Décoratifs, później w Académie Colarossi u Josepha Blanca i Jacquesa Courtois, w École Nationale des Beaux-Arts (od 1892) w pracowni Leona Bonnata.
W Paryżu przyjaźnił się z innym wybitnym uczniem Matejki – Stanisławem Wyspiańskim. Dzielili ze sobą pracownię, nasiąkali podobnymi fascynacjami artystycznymi, obaj też odnajdywali się dobrze w tworzeniu witraży. Światowy rozgłos przyniosły Mehofferowi właśnie one, wygrał bowiem konkurs na realizację witraży do gotyckiej kolegiaty św. Mikołaja we Fryburgu w Szwajcarii (tworzył ją ponad trzydzieści lat).
W zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się Portret żony z 1908 roku. W dziedzinie malarskiej portrety stanowiły jedną z najsilniejszych stron artysty. Znajduje to swoje potwierdzenie w szczecińskim dziele. To jeden z wielu wizerunków żony artysty Jadwigi, z domu Janakowskiej. Była dla niego muzą, którą często prezentował w wykwintnych strojach i wzniosłej postawie, podkreślając jej elegancję i dumę.
Wizerunek siedzącej wygodnie w fotelu żony artysta zaprezentował na tle domu. Można z niego wyczytać ciepłe spojrzenie, pogodny wyraz twarzy z zaznaczonym lekkim rumieńcem. Ukochana ubrana jest w czarną, elegancką suknię, włosy ma upięte w kok. Kobieta siedzi na tle przedmiotów domowych, które stanowią ważny element przedstawienia dla artysty. Odnajdujemy tu konkretne meble, książki, lichtarze, wazony – wszystko skrupulatnie pokazane i ujęte jest w dość stonowanej kolorystyce ograniczonej głównie do brązów i czerni. Na tym tle kontrastuje twarz i dłonie żony, a na drugim planie książka i świeczniki. Kompozycję, mimo kilku planów, daje się odczuć jako płaską. Co jednak zwraca szczególną uwagę, zarówno meble, jak i ściany pokryte są wzorami – zostały potraktowane malarsko, co sprawia, że przedmioty życia codziennego nabierają charakteru dzieł sztuki.
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 46 cm, szerokość: 66 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Armytage, James Charles
1839 — 1880
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Cranach, Lucas młodszy
1541
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
XIX/XX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.