treść serwisu

Archangeli Michael | Archanioł Michał

postać biblijna

Jest częścią kolekcji: Grafika holenderska i flamandzka

Nota popularyzatorska

Kompozycja ukazuje anioła depczącego smoka leżącego na ziemi. Stworzenie bezradnie unosi głowę z otwartą paszczą, w której sterczy język w kształcie strzały. Anioł w rękach trzyma atrybuty męki i zmartwychwstania Chrystusa: w prawej gałązkę palmową, a w lewej chorągiew z krzyżem na jasnym polu. Ubrany jest w strój przypominający zbroję rycerską z ozdobnym pancerzem nałożonym na fałdzistą suknię o rękawach upiększonych na ramionach głowami puttów i z dekoracyjnymi nagolennikami. Głowę, zwróconą w niebo, otacza aureola z dwunastu gwiazd, która pozwala zidentyfikować przedstawienie jako apokaliptycznego archanioła Michała. Ponadto sceny w tle objaśniają, że zwycięstwo Michała nad smokiem, będącym symbolem szatana, to prefiguracja, czyli zapowiedź, nadejścia Chrystusa. Po lewej Michał włócznią zwycięża Lucyfera i jego zwolenników, którzy zbuntowali się przeciw Bogu, i spycha ich do piekła, po prawej Chrystus zwycięsko wychodzi z grobu w obecności dwu zaskoczonych rzymskich żołnierzy.

Kompozycja pochodzi z XVII-wiecznej publikacji wydanej przez Gerarda Valcka a zawierającej kilka cykli przedstawień. Pierwszy obejmuje dwanaście rycin z Dzieciątkiem Jezus oraz archaniołami; drugi to siedem personifikacji cnót; trzeci poświęca dwanaście odbitek męce apostołów; inne ukazują rozmaite sceny biblijne. W Muzeum Narodowym w Szczecinie znajdują się jeszcze dwie prace z cyklu archaniołów, przedstawiające Zafkiela i Rafaela.

Crispijn de Passe I (około 1565-1637), autor kompozycji, był rytownikiem, rysownikiem, malarzem i wydawcą, a także nestorem znanej rodziny rytowniczej de Passe. Uczył się u Dircka Volckertszoona Coornherta (1522-1590). Pracował w kilku ośrodkach: Antwerpii, Aix-la-Chapelle, Kolonii i Utrechcie. Podejmował różnorodną tematykę, wykonywał ryciny reprodukcyjne, ilustrował Metamorfozy Owidiusza, a jego portrety szlachty angielskiej zostały wydane w Horologia Anglica.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Napis;sygnatura: na recto w prawym dolnym rogu; Crisp. de. | Pas. in. et ex.
  2. Napis: na recto pod przedstawieniem, pośrodku; ARCHANGELI MICHAEL 6. | Luciferum Coelo deturbo Morte subacta, | Rursus adis viuos mortue Christi, redux
  3. Napis: na verso u dołu po lewej; 441 
  4. Pieczęć;napis: na verso w dolnej lewej ćwiartce; prostokątny odcisk pieczęci w kolorze lila z napisem w czterech wersach i dodanym odręcznie dawnym numerem inwentarzowym: M.P.Z. | SZCZECIN | Dział... | Nr...2929

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Passe, Crispijn de starszy (około 1565-1637)

Wymiary

odcisk: wysokość: 144 mm, szerokość: 101 mm
arkusz: wysokość: 154 mm, szerokość: 113 mm

Rodzaj obiektu

miedzioryt (odbitka)

Technika

miedzioryt

Tworzywo / materiał

papier czerpany żeberkowy, filigran

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1590 — 1600

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Holandia (Europa)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/3257

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd