Indyki
1904 — 1914
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Sceny religijne, projekty witraży i polichromii (XIX – XX wiek)
Występuje w ścieżce edukacyjnej: Wielokulturowo = kolorowo
Jan Wydra w swojej twórczości, opartej na tradycyjnym warsztacie artystycznym, często nawiązywał do scen religijnych. Malował Boże narodzenie, ukrzyżowanie, sceny ukazujące Chrystusa w scenach ewangelicznych. Wybierał różne rozwiązania kompozycyjne, a także sięgał do odmiennych stylistycznych i artystycznych źródeł.
Kuszenie zajmuje szczególne miejsce wśród rozbudowanych, narracyjnych kompozycji. Obraz charakteryzuje się radykalnym uproszczeniem i minimalizacją środków wyrazu. Przestrzeń, ograniczona wnętrzem z rozpostartą czerwoną kurtyną, przypomina scenę teatralnego spektaklu z udziałem dwóch aktorów – Chrystusa i kuszącego szatana. Wzajemna relacja gestów oraz spojrzeń wyznacza dynamikę perswazji i wyczekiwania. Zarazem konsekwencje figuralnej sceny dokonują się w relacjach przestrzennych – równie wymowny staje się wydłużony smukły cień na kurtynie, rzucany przez wyraźnie oświetloną zewnętrznym światłem sylwetkę Chrystusa. Artysta zatem odnosi się do odległej tradycji ikonograficznej, dokonując zarazem istotnych przekształceń. Wydra świadomie zapożycza prosty język form z odległych wzorców włoskiego quattrocenta i lekcji malarstwa flamandzkiego, sytuując scenę pośród rekwizytów teatralnych.
Intrygujące jest umieszczenie sceny. Zamiast znanego z Ewangelii pustynnego krajobrazu malarz lokuje przedstawienie niejako pośród teatralnych kulis, problematyzując jednoznaczne biblijne przesłanie. Przepełniony gestami postaci dialog zyskuje niejednoznaczne wyjaśnienie. To figura szatana wychodzi z zewnętrznego blasku, stającego się zarazem źródłem monumentalnie rzucanego przez Chrystusa cienia, spajającego dwie postaci w jedną całość. Czyżby więc przesłanie dobra wynika z syntezy i asymilacji absolutnego zła? Obraz niejako zapowiada moralne konflikty wypełniające historię XX wieku.
Bożena Kasperowicz
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 100 cm, szerokość: 67 cm
cały obiekt - w ramie: wysokość: 113.5 cm, szerokość: 78 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1904 — 1914
Muzeum Narodowe w Lublinie
1889
Muzeum Narodowe w Lublinie
1923
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna