![MNS/Rys/576 głowy męskie - Ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym, na karcie niebieskiego papieru weneckiego o formacie zbliżonym do kwadratu z obciętym pionowo w skos lewym dolnym rogiem, jest szkicem popiersi dwu czarnoskórych postaci zwróconych do prawej krawędzi rysunku. Popiersia ukazane zostały od góry. Postać po lewej z perłą w uchu ujęta jest z prawego profilu. Twarz drugiej przedstawiona jest w trzech czwartych. Jej wykrzywione rysy i intensywne spojrzenie, wydobyte zostały za pomocą krótkich, zdecydowanych kresek. Twarze obu mężczyzn są spłaszczone, o uwydatnionych łukach brwiowych, płaskich nosach z rozszerzonymi nozdrzami i o mocno wydętych wargach. Twarz ukazana w 3/4 ma płytko osadzonych oczy, zmarszczone brwi oraz zmarszczki wokół kącików ust. W kędzierzawej czuprynie widać zakola. Mężczyzna po prawej ma strój z pionowymi zakładkami pod brodą i wysoki, podniesiony kołnierz. Ten po lewej nosi okrycie zakończone niską stójką. Rysunek jest szkicem przygotowawczym głów postaci wychylających się zza kolumny przy lewym brzegu fresku Spotkanie Antoniusza i Kleopatry wymalowanego w salonie Palazzo Labia w Wenecji.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/3mgueg/contain-360-1000-max-mns-rys-576-dscf39531-ppp.webp)
Köpfe zweier Afrikaner (Afrikaner) | Głowy dwóch Murzynów (Murzyni)
głowy męskie
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rysunki Giambattisty, Giandomenica i Lorenza Tiepolo
Giambattista Tiepolo przedstawił głowę zatopionego w myślach starego mężczyzny w ujęciu od góry, jakby podglądał go w jakiejś intymnej sytuacji. Szkic promieniuje aurą tajemnicy. Mężczyzna w wielkim zawoju jest zwrócony w bok, skupiony, o czym świadczy jego spojrzenie i ściągnięte rysy twarzy. Bierze udział w ważnym wydarzeniu historycznym. Rysunek posłużył do namalowania postaci starca w scenie rozgrywającej się na głównym planie.
Rodziny Dariusza przed Aleksandrem, fresku namalowanym w Villi Cordellina, w miejscowości Montecchio Maggiore w 1744 roku. Drobne różnice w skłonie głowy postaci na szkicu i fresku potwierdzają, że rysunek poprzedził pracę nad kompozycją ścienną.
Scena historyczna, z którą związany był szkic, opowiada epizod z życia Aleksandra Macedońskiego zwanego Wielkim, przywódcy wszechhelleńskiego, który przez całe życie poszerzał granice swego państwa i umacniał wpływy na podbitych terytoriach. Panował w Macedonii i Grecji, w Egipcie i państwach Azji Mniejszej. Walczył między innymi z Persją. W wielkiej bitwie pod Issos w 333 roku zwyciężył dumnego króla Persji Dariusza III. Scena, w której Dariusz wraz z rodziną prosi Aleksandra o łaskę, była tematem dzieł sztuki niejednokrotnie podejmowanym przez malarzy.
Szkic rysowany był czarną i białą kredką na cienkim niebieskim papierze weneckim z nieczytelnym znakiem wodnym. Na verso (odwrotnej stronie arkusza papieru) Giambattista wykonał czarną kredką postacie Madonny z Dzieciątkiem i klęczącym królem – rysunek wstępny do pracy nad kompozycją Pokłon trzech króli. Pochodzi ze zbioru prac weneckiej rodziny Tiepolo, który po licznych perturbacjach znajduje się obecnie w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 231 mm, szerokość: 156 mm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
biała kredka, czarna kredka
Tworzywo / materiał
papier czerpany z filigranem
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1743
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1751
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna