
Topór z poroża
środkowy neolit
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Szkło artystyczne
Wysoki, smukły kielich wykonany ze szkła przezroczystego o lekko szarawym zabarwieniu. Masa szklana jest zanieczyszczona pęcherzykami powietrza, co uznawane jest za wadę. Ośmioboczna czasza kielicha została uzyskana za pomocą wdmuchiwania szkła do formy. Jedynymi ozdobami kielicha, są wykonane w technice rytowania, cztery gałązki z drobnymi listkami umieszczone pionowo na czterech bokach czaszy oraz wieniec z listkami na stopie pucharu.
Nowe techniki i materiały, jakim było szkło kryształowe oraz grawerowanie i szlifowanie, które w połowie XVII wieku zaczęły być stosowane w wielu hutach, zupełnie zmieniły europejską modę na szkło. Prymu nie wiodła już Wenecja z jej delikatnymi, barwionymi i dekorowanymi w masie wyrobami, ale stoły biesiadne zapełniły się szkłami masywnymi i ciężkimi których przezroczystość podkreślano fasetowaniem i dodatkowo ozdabiano grawerunkiem.
Ten typ wysokiego i smukłego kielicha stał się popularny w Saksonii w I. poł. XVIII wieku. Ze względu na ich kształt kielichy tego typu nazywane są fletami, pojawia się także nazwa szampanka, związana z funkcją naczynia. Znano je już w XVI wieku w Wenecji, a używano do picia wina, zwłaszcza musującego. Czasem występowały także w wersji z pokrywką.
Puchar powstał najprawdopodobniej w pierwszej magnackiej manufakturze szkła luksusowego, zwanej Hutą Kryształową, założonej w 1717 roku przez hetmana Adama Mikołaja Sieniawskiego (1666-1726). Jednak kielich ma formę dosyć prostą, jak na zwykle bogate i wirtuozerskie kreacje pochodzące z huty lubaczowskiej. Jego produkcja w tym właśnie miejscu nie jest więc pewna. Być może został on jednak wytworzony w latach 30. XVIII wieku, kiedy to w wytwórni nastąpiła zmiana personelu i widoczne są formy prostsze i łatwiejsze w wykonaniu. Po śmierci Elżbiety Sieniawskiej, żony Adama Mikołaja, w 1729 roku sytuacja huty zmieniła się – jej nowym właścicielem został Jan Sebastian Szembek, który przejął starostwo Lubaczowskie, w tym także i hutę. Wielu z jej pracowników, pochodzących z dóbr Sieniawskich, powróciło więc na te ziemie – sprawiając, że manufaktura została pozbawiona wykwalifikowanej kadry. Często przyjmuje się, że szkła zdobione w nieco uproszczony sposób powstały właśnie w tym przejściowym okresie – kiedy to nowi pracownicy byli jeszcze szkoleni.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 25,8 cm, szerokość: 8,1 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
rytowanie, formowanie ręczne
Tworzywo / materiał
szkło przezroczyste
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
środkowy neolit
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1700 — 1850
Muzeum Narodowe w Szczecinie
kultura amfor kulistych
3100 p.n.e. — 2500 p.n.e.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.