Caritas Romana
Cymon i Pero,
około 1626 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika włoska
Rycina według reliefu z kolekcji zgromadzonej w rzymskiej willi Matteinich na wzgórzu Caelius przedstawia przyjęcie w poczet bogów cesarza Galliena (218–268), który wstrzymał prześladowania chrześcijan, zreformował armię oraz pozbawił senatorów ich stanowisk w wojsku i administracji. Zamordowano go wraz z rodziną w wyniku spisku, ale został pośmiertnie ubóstwiony. Cesarz ubrany tylko w płaszcz lecz z atrybutami wojownika, zdecydowanie kroczy w stronę Ateny, która przywołuje go wzrokiem. Prowadzi go starzec gaszący pochodnię, a za władcą postępuje młodzieniec unoszący znicz. W rogach sceny ulokowały się bóstwa czterech żywiołów: u dołu po lewej Neptun, a po prawej Ceres, u góry natomiast Helios z lewej oraz Wulkan po prawej.
Omawiana plansza nr 22 pochodzi z albumu Admiranda Romanorum antiquitatum zawierającego stronę tytułową, kompozycję z dedykacją i 80 plansz z reprodukcjami godnych uwagi reliefów rzymskich, odwzorowanych z ruin antycznych budowli i zabytków z wykopalisk na Kapitolu. Autorem rycin był Pietro Santi Bartoli (1635–1700) znany z dokumentowania starożytnej sztuki i architektury, a opisy wykonał Giovanni Bellori (1613–1696), malarz i wpływowy krytyk, który w 1664 zapoczątkował neoklasycyzm wygłaszając odczyt na temat idealizmu w sztuce na Akademii Sztuki w Rzymie. Ich dzieło wyszło w 1693 z rzymskiej drukarni Giovanni'ego Jacopo de Rossi, prowadzonej już wówczas przez jego syna Domenico. Na grafice widnieje dedykacja dla kardynała Flavio Chigi (1631–1693), bratanka papieża Aleksandra VII oraz przyjaciela królowej Szwecji, Krystyny, dla której Bartoli pracował jako kustosz kolekcji sztuki w jej rzymskiej siedzibie, a Bellori jako jej bibliotekarz i antykwariusz. Publikacja miała kilka wydań a niniejsza karta pochodzi z 1797 roku.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 367 mm, szerokość: 490 mm
odcisk: wysokość: 220 mm, szerokość: 416 mm
Rodzaj obiektu
akwaforta (odbitka)
Technika
akwaforta
Tworzywo / materiał
papier czerpany żeberkowy
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
około 1626 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1797
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1680
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna