treść serwisu

Quamuis marmoris huius lateat argumentum, aliqui tamen ad Imperatorem Gallienum… | Bogowie Olimpu przyjmują cesarza Galena

grafika reprodukcyjna

Jest częścią kolekcji: Grafika włoska

Nota popularyzatorska

Rycina według reliefu z kolekcji zgromadzonej w rzymskiej willi Matteinich na wzgórzu Caelius przedstawia przyjęcie w poczet bogów cesarza Galliena (218–268), który wstrzymał prześladowania chrześcijan, zreformował armię oraz pozbawił senatorów ich stanowisk w wojsku i administracji. Zamordowano go wraz z rodziną w wyniku spisku, ale został pośmiertnie ubóstwiony. Cesarz ubrany tylko w płaszcz lecz z atrybutami wojownika, zdecydowanie kroczy w stronę Ateny, która przywołuje go wzrokiem. Prowadzi go starzec gaszący pochodnię, a za władcą postępuje młodzieniec unoszący znicz. W rogach sceny ulokowały się bóstwa czterech żywiołów: u dołu po lewej Neptun, a po prawej Ceres, u góry natomiast Helios z lewej oraz Wulkan po prawej.

Omawiana plansza nr 22  pochodzi z albumu Admiranda Romanorum antiquitatum zawierającego stronę tytułową, kompozycję z dedykacją i 80 plansz z reprodukcjami godnych uwagi reliefów rzymskich, odwzorowanych z ruin antycznych budowli i zabytków z wykopalisk na Kapitolu. Autorem rycin był Pietro Santi Bartoli (1635–1700) znany z dokumentowania starożytnej sztuki i architektury, a opisy wykonał Giovanni Bellori (1613–1696), malarz i wpływowy krytyk, który w 1664 zapoczątkował neoklasycyzm wygłaszając odczyt na temat idealizmu w sztuce na Akademii Sztuki w Rzymie. Ich dzieło wyszło w 1693 z rzymskiej drukarni Giovanni'ego Jacopo de Rossi, prowadzonej już wówczas przez jego syna Domenico. Na grafice widnieje dedykacja dla kardynała Flavio Chigi (1631–1693), bratanka papieża Aleksandra VII oraz przyjaciela królowej Szwecji, Krystyny, dla której Bartoli pracował jako kustosz kolekcji sztuki w jej rzymskiej siedzibie, a Bellori jako jej bibliotekarz i antykwariusz. Publikacja miała kilka wydań a niniejsza karta pochodzi z 1797 roku.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Pieczęć: na verso w lewym dolnym rogu; okrągła różowwa: Muzeum Pomorza Zachodniego w Szczecinie Biblioteka
  2. Pieczęć;napis: na verso po lewej u góry; prostokatna, lila, szary ołowek: Z.P.Z. | Szczecin | Dział... | Nr...| 1746
  3. Napis: na recto pod przedstawieniem; Quamuis marmoris huius lateat argumentum, aliqui tamen ad Imperatorem GALLIENUM referunt proficiscentem in Orientem, cuius est typus Sol in quadrigis; et cum facies integra non sit quam= | dam adhuc retinet GALLIENI similitudinem. Iter terrâ, marique faciens Imperator tendere uidetur ad templum Deæ, quam puer indicat. Prope templum sedet Vulcanus cum tęda alique incedunt cum | accensis facibus. In alio simili marmore, quod in earumdem Aedium atrij summitate spectatur conueniunt alij Dij Apollo, Bacchus, Mercurius. Nos utrumque feliciori Oedipo relinquimus.
  4. Napis: na recto u dołu po prawej; In Aedibus Mattheiorum / 22

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

rytownik: Bartoli, Pietro Santi (1635-1700)
drukarz: Rossi, Domenico de (1659-1730)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 367 mm, szerokość: 490 mm
odcisk: wysokość: 220 mm, szerokość: 416 mm

Rodzaj obiektu

akwaforta (odbitka)

Technika

akwaforta

Tworzywo / materiał

papier czerpany żeberkowy

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1797

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Rzym, Włochy

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/3992/21

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd