![S/G/49/ML Scena rodzajowa we wnętrzu. W centrum, z lekkim przesunięciem na prawo ukazany perspektywicznie długi stół z zasiadającymi wokół biesiadnikami. Na pierwszym planie, widziana od tyłu sylwetka kobiety w długiej sukni z trenem, w jej prawej ręce kielich napełniany przez stojącego obok mężczyznę. Z lewej wychylony ku tyłowi mężczyzna z ozdobionym piórem kapeluszem w ręku. Po obu stronach stołu kilka postaci, jedna z nich, po prawej przechylona na stół. Na stole nakrycia i puchar. Za stołem, po prawej fr. architektury oraz kobieta niosąca dzban. Z lewej, przy krawędzi zarys budynku, w głębi, na tle pokrytego plamami chmur nieba wieża w kształcie ostrosłupa z kulą w zwieńczeniu. Przedstawienie szkicowe, bez dbałości o szczegóły. Elementy zaznaczone swobodną szarą plamą i podkreślone niebieską, atramentową kreską z akcentami wyraźnego obrysu tuszem.](/brepo/panel_repo/2022/04/14/pe9tm0/contain-360-1000-max-s-g-49-ml-001.jpg)
Uczta. Szkic do tzw. Uczty Dużej
1933
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
W 1924 roku Rafał Malczewski debiutował jako malarz w Salonie Czesława Garlińskiego w Warszawie wspólną wystawą z Witkacym. W 1929 roku opublikował zbiór nowel zatytułowany Narkotyk gór. W 1932 roku odbyła się prezentacja filmu Biały ślad (do którego Rafał Malczewski napisał scenariusz) na I Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji, towarzyszącym 18. Biennale Sztuki. W 1934 roku przebywał kilka miesięcy na Śląsku i w Beskidach, gdzie malował pejzaże przemysłowe. W 1938 roku tworzył cykl Reportaże malarskie z COP-u. Obraz Rurociąg-Mościce pochodzi z cyklu prac poświęconych Centralnemu Okręgowi Przemysłowemu, który zainicjowano w lipcu 1938 roku jako część czteroletniego planu inwestycyjnego i sześcioletniego planu rozbudowy sił zbrojnych. Była to ważna dla kraju tematyka, ponieważ pokazywała industrializację oraz związany z nią postęp naukowy i techniczny. Był to temat, który wpisywał się w narrację propagandową władzy. Rząd zlecił Rafałowi Malczewskiemu podróż na teren COP, podczas której powstał wyjątkowy w sztuce tego czasu cykl obrazów, zatytułowany Centralny Okręg Przemysłowy – reportaż malarski, zawierający ponad czterdzieści prac wykonanych techniką olejną i akwarelą (z całej serii do dziś zachowało się jedynie kilkanaście prac).
Beata Małgorzata Wolska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 100 cm, szerokość: 73 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1933
Muzeum Narodowe w Lublinie
między 1930 — 1945
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1935
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna