Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Szkło artystyczne
Wilanowski wazon zawdzięcza swój niezwykły wygląd w dużej mierze materiałowi, z jakiego został wykonany – czarnemu, nieprzezroczystemu szkłu, nazywanemu „hialitem”. Nazwa inspirowana greckim słowem oznaczającym szkło („hyalos”) została mu nadana przez samego twórcę tej XIX-wiecznej nowinki technologicznej - Georga Franza Augusta Longuevala, hrabiego Buquoy (1781-1851). Był on matematykiem, fizykiem, chemikiem i filozofem, a także właścicielem kilku hut szkła. Dzięki swoim szerokim zainteresowaniom oraz eksperymentom uzyskał nową recepturę na masę szklaną o kolorze głębokiej czerni. Została ona wprowadzona do produkcji w 1817 roku. Dzięki swojemu niezwykłemu kolorowi wyroby z niej, takie jak filiżanki, flakoniki, wazony, pojemniki na herbatę czy świeczniki szybko stały się towarem modnym i pożądanym. Moda na hiality trwała jednak stosunkowo krótko – mniej więcej do końca lat 40. XIX wieku, później ustąpiły one miejsca innym wyrobom szklarskim (głównie szkłom barwionym w masie na inne kolory), choć wciąż pojawiały się na rynku.
Wygląd tego materiału, upodobniający przedmioty z niego wykonane do laki sprawił, że szybko zaczęto je dekorować motywami inspirowanymi sztuką dalekowschodnią, pojawiającymi się w sztuce europejskiej już od XVII wieku. Dekoracja na wilanowskim wazonie jest wśród wyrobów hialitowych dosyć rzadka – na wielu polach oddzielonych od siebie wijącymi się konarami przedstawiono postacie Chińczyków zajętych rozmaitymi czynnościami, niewielkie pawilony, rośliny. Część elementów została wykonana w technice złocenia, ale wiele z nich wysrebrzono (m.in. partie ciała postaci) uzyskując w ten sposób interesujący efekt kolorystyczny. Ponadto niektóre z powierzchni złoconych wypolerowano, inne pozostawiono matowe – uzyskując dzięki temu dodatkowy rysunek w miejscach złoceń i podkreślając ich wyjątkową urodę.
W kolekcji wilanowskiej znajduje się także wazon do pary (Wil.98) o nieco innym kształcie i wymiarach, ozdobiony motywami o bardzo podobnym układzie.
Hasła słownika terminów kontekstowych: chinoiserie, pawilon, rośliny, Chińczyk
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 50,0 cm, szerokość: 25,0 cm
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
złocenie, srebrzenie, formowanie ręczne
Tworzywo / materiał
szkło hialit czarny
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna