treść serwisu

Puszka liturgiczna na komunikanty

Nota popularyzatorska

Datowana na 1899 rok, zdobiona grawerowanym motywem roślinnym, srebrna puszka na komunikanty ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie nie ma przypisanego autorstwa. Wiadomo jednak, że była własnością powstałej w tym samym roku nowej szczecińskiej gminy ewangelickiej, dla której kilka lat później wzniesiono świątynię przy ówczesnym Am Berliner Tor (obecnie pl. Zwycięstwa).

Neogotycki kościół poświęcony Janowi Bugenhagenowi, współzałożycielowi i organizatorowi Kościoła ewangelicko-luterańskiego na Pomorzu, wybudowano w cegle na planie prostokąta w latach 1906-1909. Autorem projektu był architekt berliński Jürgen Krӧger (1856-1928). Budynek został częściowo zniszczony pod koniec II wojny światowej. W 1947 roku przejęło go polskie duszpasterstwo garnizonowe, a w 1948, po usunięciu największych zniszczeń, jako kościół rzymskokatolicki uzyskał patronat św. Wojciecha.

Tego rodzaju pojemniki stanowią wyposażenie kościelne różnych wyznań i służą do rozdawania komunii podczas liturgii oraz przechowywania komunikantów, czyli małych hostii wypiekanych z mąki i wody, które po konsekracji stają się Komunią Świętą. Najczęściej przyjmują formę bogato zdobionego, a niekiedy wysadzanego kamieniami szlachetnymi kielicha z wieczkiem lub okrągłego puzderka i nazywane są ciborium. Mniejsze puszki, nazywane pyxis, używane są do transportu niewielkiej ilości komunikantów. Do dziś stosuje się zasadę, iż powinny być wykonane z metali szlachetnych, które są trwałe i nie korodują, a tym samym nie zanieczyszczają hostii. Zwraca się uwagę na to, by były pozłacane przynajmniej wewnątrz.

W przeciwieństwie do przekonania panującego w doktrynie katolickiej o rzeczywistej przemianie chleba i wina w ciało i krew Chrystusa podczas Eucharystii (transsubstancjacja), w wyznaniach protestanckich, takich jak ewangelicyzm, komunikant uznawany jest za ciało Chrystusa tylko podczas sprawowania Wieczerzy Pańskiej (konsubstancjacja), dlatego ich postaci eucharystyczne nie są przechowywane.

Małgorzata Peszko



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na brzegu wieczka; ryty kursywą: Bugenhagen=Gemeinde zu Stettin 1899
  2. Napis: na spodzie podstawy, pośrodku; kursywą: Friedr. Ebel entn. Wilh. Arnolt (...)gef. | 29.6.99.Berlin
  3. Punca;znak: na spodzie podstawy, pośrodku, między dwoma linijkami napisu
  4. Punca;znak: na spodzie podstawy, pośrodku, między dwoma linijkami napisu
  5. Punca;napis: na spodzie podstawy, pośrodku, między dwoma linijkami napisu; 80C
  6. Punca;znak: na spodzie podstawy, pośrodku, między dwoma linijkami napisu

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

nieznany

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 9.1 cm

Rodzaj obiektu

sprzęt liturgiczny, przedmiot religijny, puszka

Technika

gięcie, granulacja, grawerowanie

Tworzywo / materiał

złoto, srebro

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1899

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Berlin (Niemcy) - 

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/H/700

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie – Muzeum Historii Szczecina, ul. Księcia Mściwoja II 8, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd