![MNS/Szt/170 płaskorzeźba ołtarzowa - ujęcie z przodu; Płaskorzeźbiona płyta o kształcie stojącego prostokąta przedstawia scenę figuralną pod krzyżem na tle skalistego pejzażu. Przekątna obrazu biegnącą od lewego górnego narożnika porządkuje pole obrazowe na dwie trójkątne kompozycje. Lewą stronę wypełnia piętrząca się grupa sześciu postaci ukazanych po dwie osoby jedne za drugimi. Na pierwszym planie widoczne jest poziomo ułożone na chuście ciało Chrystusa noszące ślady męki i klęcząca przy nim jego matka - Maria. Obok widoczna jest leżąca na ziemi korona cierniowa. Za nimi stoją Józef z Arymatei trzymający ramię Chrystusa i Jan. Kompozycję wieńczą dwie Marie składające dłonie w geście modlitwy. Szaty postaci są dekoracyjnie marszczone i obficie złocone. Po przeciwnej stronie polichromowanej w barwach ziemi, na tle piętrzących się skał porośniętych darnią, stoi Nikodem. Swą prawą dłonią trzyma wysoką drabinę opartą o pusty krzyż. Pozioma belka krzyża wychodzi poza obręb płyty, stykając się z jej górną krawędzią.](/brepo/panel_repo/2024/02/14/lo3dli/contain-360-1000-max-mns-szt-170-diga8698-m.jpg)
Opłakiwanie
płaskorzeźba ołtarzowa
1510 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rzeźba średniowieczna Pomorza Zachodniego
Przedstawienie Marii trzymającej martwe ciało Chrystusa, nazywane pietą, jest jednym z bardziej popularnych motywów obrazowych w sztuce średniowiecznej. Nazwa wywodzi się od łacińskiego słowa pietas, oznaczającego miłość zgodną z powołaniem. Stanowi odniesienie do pokornej pobożności i pełnego miłości posłuszeństwa wobec woli Boga. Przedstawienie, którego źródłem są opisy teologiczne i literackie ukazuje cierpienie matki samotnie opłakującej męczeńską śmierć syna. Piety jako figury dewocyjne ukazujące bliską relację matki z synem wywoływały wzruszenie i wzbudzały uczucia religijne. Ponadto, uświadamiały wiernym poświęcenie Marii i jej zgodę na ofiarowanie syna, a tym samym jej znaczenie i rolę w dziele odkupienia.
Pochodzenie rzeźby zakupionej do zbiorów muzeum w 1976 roku wiązane jest z Kościołem Mariackim w Dąbiu (obecnie dzielnica Szczecina), na podstawie informacji ustnej od poprzedniego właściciela. Figura wykazuje wyraźne analogie z twórczością Mistrza z Osnabrück (około 1500–1530), zwłaszcza z jego Pietą z Münster. Cechy formalne i stylistyczne rzeźby są charakterystyczne dla grupy dzieł pochodzących ze Szczecina i okolic, co pozwala przypisać atrybucję omawianej piety późnośredniowiecznemu warsztatowi szczecińskiemu, który wykonał między innymi ołtarz pasyjny z Dąbia.
Rzeźba prezentowana jest na wystawie stałej Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu.
Kinga Krasnodębska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 132 cm, szerokość: 52 cm
Rodzaj obiektu
figura, przedmiot religijny, element ołtarza
Technika
rzeźbienie, polichromia
Tworzywo / materiał
drewno dębowe, farba
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1510 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1510 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1510 — 1520
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna