treść serwisu

Dedit Dns Moysi in Monte Sinai duas tabulas testimonij lapideas | Bóg daje Mojżeszowi tablice prawa na Górze Synaj

scena biblijna

Jest częścią kolekcji: Grafika włoska

Nota popularyzatorska

Rycina Pietra Santi Bartoliego (1635–1700), ukazująca symultanicznie dwie sceny biblijne opisane w Księdze Wyjścia (Wj 31 i 34) stanowi reprodukcję prawej części dolnego odcinka bordiury kompozycji Poświęcenie baranka Rafaela Santi (1483–1520). Po lewej stronie karty Mojżesz klęczy na płaskim, kamiennym szczycie góry Synaj i ujmuje prostokątny przedmiot przekazywany mu przez Boga, przedstawionego jako starca, unoszącego się na obłoku nad roślinnością porastającą stok góry. Drzewa i krzewy rosnące pomiędzy głazami, widoczne w tle postaci Mojżesza, oznaczają owocne następstwa otrzymania prawa przez Izraelitów. Po prawej stronie karty Mojżesz stoi przed zaskoczonymi i uradowanymi potomkami Izraela, mężczyznami i kobietami, pokazując im tablice prawa otrzymane od Boga.

Jest to druga plansza z cyklu D. Nicolao Simonellio Picturae omniumq. Bonarum Artium Cultori eximio, który zawierał 15 rycin Pietra Santi Bartoliego, w tym kartę z dedykacją i 14 rycin według kompozycji Rafaela Santi. Wymieniony w tytule cyklu Niccolò Simonelli (1611–1671), któremu wydawca, Giovanni Giacomo de Rossi (1627–1691) zadedykował prace, był sprzedawcą i miłośnikiem dzieł sztuki, zaprzyjaźnionym z wieloma artystami, m.in. Salvatorem Rosą i Pierem Franceskiem Molą. Doradzał niektórym kardynałom w zakresie sztuki, w tym bratankowi papieża Aleksandra VII, Flavio Chigi (1631–1693). W XVII-wiecznym Rzymie uchodził za bardzo wpływową postać świata sztuki.

Pietro Santi Bartoli był malarzem, rysownikiem, rytownikiem oraz starożytnikiem. Studiował u Pierre’a Lemaire’a (1612–1688) i Nicolas'a Poussin'a (1594–1665) w Rzymie. Należał do kręgu antykwariuszy, artystów i miłośników antyku. Choć poświęcił się grafice dokumentującej dzieła sztuki starożytnej, publikował także reprodukcje dzieł sztuki i architektury artystów bardziej mu współczesnych, czego przykładem jest prezentowana akwaforta.

Ewa Gwiazdowska



Sygnatury i napisy:

  1. Pieczęć;napis: na verso w lewym dolnym rogu; pieczęć okrągła, w kolorze różowym: Muzeum Pomorza Zachodniego w Szczecinie Biblioteka
  2. Pieczęć;napis: na verso pośrodku; pieczęć prostokątna w kolorze lila: M.P.Z. | Szczecin | Dział... | Nr...
  3. Napis: na recto w dolnej, lewej części przedstawienia; P.S. B. P.
  4. Napis: na recto pod przedstawieniem w dwóch kolumnach; Dedit Dn̄s Moysi in monte Sinai duas tabulas teʃtimonij lapideas Exod. Cap. 31 | Rafael Vrbinas Inu. | Io. Iacobus de Rubeis formis Romæ ad Temp Pacis cū Priu S. Pont.
  5. Napis: na recto po prawej; Cumqᶚ deʃcenderet de monte tenebat duas tabulas uenerunt ad eum | omnes filij Israel. Exod. Cap. 34.
  6. Napis: na recto nad prawym rogiem odcisku płyty; 2

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Bartoli, Pietro Santi (1635-1700)
Santi, Rafael (1483-1520)
Rossi, Giovanni Giacomo de (1627-1691)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 271 mm, szerokość: 395 mm
odcisk: wysokość: 106 mm, szerokość: 272 mm

Rodzaj obiektu

akwaforta (odbitka)

Technika

akwaforta

Tworzywo / materiał

papier czerpany żeberkowy

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

1650 — 1670

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Rzym (Europa; Włochy; Lacjum) - 

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Graf/4010/17

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd