List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Marek Sobczyk (1955– ) w latach 80. XX w. był członkiem Gruppy – formacji artystycznej absolwentów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych tworzących w nurcie nowej ekspresji. Od ustania jej aktywności pracuje indywidualnie łącząc praktykę twórczą z refleksją teoretyczną i działalnością pedagogiczną. Charakterystyczne dla stylu obrazowania artysty w latach 80. są dynamiczne, rozbudowane kompozycje figuralne, często nawiązujące do tematyki religijnej.
Obraz Kury i koguty powstał na przełomie 1989 i 1990 r., po zakończeniu przez artystę kilkuletnich prac nad polichromią neounickiej cerkwi pod wezwaniem św. Nikity w Kostomłotach nad Bugiem, prowadzonych wraz z Ryszardem Woźniakiem (1956– ). To zlecenie wpłynęło na rozwój malarstwa Sobczyka w latach późniejszych, zarówno w zakresie technologii (tempera jajowa stała się odtąd jedną z jego ulubionych technik), jak i odnajdywania reguł i poziomu języka wizualnego. Było też istotną lekcją abstrakcji.
W swojej monumentalnej kompozycji, zbudowanej w oparciu o rytmiczne układy i energetyczne zestawienia kolorystyczne, Sobczyk w zaskakujący i nieortodoksyjny sposób wykorzystuje motywy i wątki religijne. Tytułowe kury i koguty gromadzą się wokół prestołu, prawosławnego ołtarza, z charakterystyczną dla tego obrządku formą świętego krzyża. Tło obrazu gęsto wypełniają zwielokrotnione jaja. Pozy antropomorfizowanych par kur i kogutów przywołują skojarzenia ze zbiorowym aktem kopulacji.
W kulturach i religiach całego świata jajo jest symbolem życia, płodności i sił przyrody, występując w większości mitów kosmogonicznych. W teologii i obrzędowości chrześcijańskiej stało się natomiast symbolem odrodzenia i zmartwychwstania oraz kluczowym motywem wielkanocnych obyczajów. W Kurach i kogutach, poprzez odwołanie do sfery seksualności i symboliki jaja Sobczyk zderza ze sobą uniwersalne tropy z eschatologią chrześcijańską i jak w wielu innych swoich pracach w burzycielski, anarchizujący sposób wkracza na teren chrześcijańskiego sacrum ukazując je w szerokim kontekście kulturowym.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 184.5 cm, szerokość: 286 cm
Rodzaj obiektu
malarstwo, obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Altman, Halina
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Szamborski, Wiesław
1969
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany malarz pomorski
1668
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.