
Jeszcze o Ludwiku
1929 — 1935
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Józef Czechowicz
Bohaterem fraszki Józefa Czechowicza jest Antoni Madej (1899–1989) – poeta, tłumacz i pedagog. Jak pisze Tadeusz Kłak, był on „współtwórcą odrodzenia poetyckiego w międzywojennym Lublinie oraz aktywnym współuczestnikiem życia literackiego w tym mieście”. Studiował polonistykę na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, ukończył też Wyższy Kurs Nauczycielski. Zajmował się w Lublinie pracą pedagogiczną. Redagował „Ognisko Nauczycielskie” oraz „Mały Płomyczek” (wiejski), od 1937 roku redagował wraz z Jerzym Braunem czasopismo „Zet”. W 1939 roku przeniósł się do Warszawy. Wydał zbiory wierszy: Płonące lonty (1931), Pieśń o Bałtyku (1932), Widnokrąg (1933), Twarz (1934), W grudzie ziemi (1934), Linie i granice (1935) oraz Drzewo figowe (1938), a także tom przekładów Z poezyj Otokara Brzeziny (1936).
Józef Czechowicz i Antoni Madej zaprzyjaźnili się podczas wspólnej działalności w Związku Literatów Lubelskich oraz na łamach czasopism, z którymi współpracowali: „Zet”, „Pion”, „Płomyk”. W swojej twórczości Madej wykorzystywał niektóre doświadczenia awangardy lubelskiej; odnajdujemy w niej wpływy poetyckie szkoły Czechowicza. „Cesarz awangardy” dostrzegał walory literackie wierszy autora Widnokręgu. W recenzji Nowe książki Madeja, omawiającej dwa tomiki: Twarz i W grudzie ziemi, obwieścił wręcz pojawienie się w Lublinie nowej poetyckiej osobowości: „W prowincjonalnym Lublinie, wśród murów średniowiecznych i przedmieść żyjących od świtu do świtu wyrósł poeta – twórca”.
Świadectwem serdecznych relacji obydwu poetów jest bogaty zbiór listów Czechowicza do Antoniego Madeja, przechowywany w Muzeum Józefa Czechowicza, a także fraszka Na 5-ro dzieci Madeja (poeta miał pięć córek, co często było przedmiotem żartów koleżeńskich).
W 1936 roku Czechowicz wskutek donosów i oskarżeń o niemoralny tryb życia (między innymi homoseksualizm) był zmuszony zrezygnować z pracy w pismach i wydawnictwach Związku Nauczycielstwa Polskiego. Poeta uważał (jak się później okazało niesłusznie), że to właśnie jego bliski przyjaciel, Antoni Madej, oskarżył go o niemoralne czyny. Madej obszernie pisał o tej sprawie w artykule Wokół sprawy odejścia Czechowicza z ZNP, czyli bajka o straszliwym zbóju Madeju, opublikowanym w „Kamenie” w 1968 roku.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 10 cm, szerokość: 15 cm
Rodzaj obiektu
rękopis
Technika
pismo odręczne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Czechowicz, Józef
1929 — 1935
Muzeum Narodowe w Lublinie
Czechowicz, Józef
Muzeum Narodowe w Lublinie
Czechowicz, Józef
1929 — 1935
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.