![MNS/Rys/576 głowy męskie - Ujęcie z przodu; Rysunek w układzie pionowym, na karcie niebieskiego papieru weneckiego o formacie zbliżonym do kwadratu z obciętym pionowo w skos lewym dolnym rogiem, jest szkicem popiersi dwu czarnoskórych postaci zwróconych do prawej krawędzi rysunku. Popiersia ukazane zostały od góry. Postać po lewej z perłą w uchu ujęta jest z prawego profilu. Twarz drugiej przedstawiona jest w trzech czwartych. Jej wykrzywione rysy i intensywne spojrzenie, wydobyte zostały za pomocą krótkich, zdecydowanych kresek. Twarze obu mężczyzn są spłaszczone, o uwydatnionych łukach brwiowych, płaskich nosach z rozszerzonymi nozdrzami i o mocno wydętych wargach. Twarz ukazana w 3/4 ma płytko osadzonych oczy, zmarszczone brwi oraz zmarszczki wokół kącików ust. W kędzierzawej czuprynie widać zakola. Mężczyzna po prawej ma strój z pionowymi zakładkami pod brodą i wysoki, podniesiony kołnierz. Ten po lewej nosi okrycie zakończone niską stójką. Rysunek jest szkicem przygotowawczym głów postaci wychylających się zza kolumny przy lewym brzegu fresku Spotkanie Antoniusza i Kleopatry wymalowanego w salonie Palazzo Labia w Wenecji.](/brepo/panel_repo/2022/04/07/3mgueg/contain-360-1000-max-mns-rys-576-dscf39531-ppp.jpg)
Köpfe zweier Afrikaner (Afrikaner) | Głowy dwóch Murzynów (Murzyni)
głowy męskie
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Rysunki Giambattisty, Giandomenica i Lorenza Tiepolo
Rysunek Giambattisty Tiepola przedstawia głowę chłopięcą o delikatnych rysach, okoloną burzą jasnych loków sięgających krezy – pofałdowanego kołnierza z cienkiej białej tkaniny, noszonego zgodnie z modą hiszpańską w XVI wieku. Jest to szkic głowy pazia niosącego poduszkę z koroną królewską w scenie Spotkania Antoniusza i Kleopatry. Paź ukazany został po prawej stronie fresku, malowidła ściennego z 1645 roku zdobiącego salon Palazzo Labia w Wenecji. Kleopatra, ostatnia królowa hellenistycznego Egiptu (51–30 p.n.e.) poznała Marka Antoniusza – wodza i polityka rzymskiego, jednego z trzech współwładców starożytnego Rzymu, tak zwanego triumwira, podczas jego podróży po wschodnich prowincjach państwa. Została jego kochanką, a po finansowanych przez nią nieudanych kampaniach wojennych i posunięciach politycznych Antoniusza oboje popełnili samobójstwo.
Rysunek wykonany został czarną i białą kredką na niebieskim papierze produkowanym w Wenecji. Należy do zespołu 36 prac rodziny Tiepolo, największego polskiego zbioru rysunków tej wybitnej i sławnej osiemnastowiecznej weneckiej rodziny artystycznej.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 218 mm, szerokość: 202 mm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
biała kredka, czarna kredka
Tworzywo / materiał
papier czerpany z filigranem, gruby
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1744 — 1747
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1701 — 1750
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna