Archanioł Gabriel ze sceny Zwiastowania
scena biblijna
1600 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo renesansowe i barokowe
Prezentowany obraz wraz z dziełem zainwentaryzowanym pod numerem MNS/Szt/1046 składają się na scenę Zwiastowania Pańskiego. Malowane na desce, oprawione w identyczne czarne ramy przedstawiają: Matkę Boską i Archanioła Gabriela. Prawdopodobnie wmontowane były w skrzydłach niewielkiego ołtarza.
Marię przedstawiono na lewej tablicy w czerwonej sukni i niebiesko-zielonym płaszczu, z narzuconą na głowę białą chustą, którą okala świetlista aureola. Postać Matki Bożej klęczy na klęczniku z pulpitem, na którym leży otwarta księga. Scena rozgrywa się w ciemnym pomieszczeniu, w głębi którego widać dwie kolumny, między którymi zwiesza się podpięta kotara. Maria odchyla się lekko w tył, kierując pochyloną głowę w lewo, a zatem w stronę wyobrażonego na drugim obrazie Archanioła Gabriela, który zwiastuje jej nowinę o narodzinach Syna Bożego. Ze spuszczonymi oczami, ręką przyłożoną do piersi i drugą uniesioną nad otwartą księgą zdaje się w pokorze przyjmować słowa posłannika. U jej stóp leży koszyk z przyborami do szycia – białą tkaniną i nożycami, co jest nawiązaniem do chrześcijańskich apokryfów, według których Archanioł nawiedził ją, gdy szyła zasłonę do świątyni. Natomiast motyw otwartej księgi symbolizującej mądrość i gotowość Marii na przyjęcie Syna Bożego, miał swoje źródło w Medytacji Pseudo-Bonawentury, ważnego dla późnego średniowiecza tekstu mistycznego, powstałego w kręgu nauki franciszkanów i przypisanego w późniejszym czasie św. Bonawenturze. Tamże, w rozdziale o wcieleniu Chrystusa znajdują się cytaty z Księgi Izajasza dotyczące zesłania Baranka i zstąpienia Boga, co przyczyniło się do rozpowszechnienia przedstawień Marii, która w trakcie Zwiastowania czyta Księgę Izajasza. Ponadto, oszczędna kompozycja obrazu, z mocnym akcentem kolumn w tle, znajduje wiele analogii w malarstwie włoskim i italianizującym 2. połowy XVI wieku, przywołując na myśl chociażby obrazy Tycjana.
Justyna Bądkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 129 cm, szerokość: 44 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
deska dębowa
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
1600 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1627 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
około 1650 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.