![MZM/MB/265 Fotografia kolorowa. Krzesło z jasnego drewna o trzech walcowatych nogach i trójkątnym siedzisku. Na całej wysokości nóg dekoracyjne żłobienia w formie poziomych pasków, ułożone w odstępach. Trzecia noga, wyprowadzona ponad siedzisko, tworzy element oparcia składającego się z czterech (dwóch z każdej strony) deseczek układających się w kształt litery V. Podłokietniki wkręcone od przodu w nogi a z tyłu w prostokątne oparcie.](/brepo/panel_repo/2024/12/18/rhbkjz/contain-360-1000-max-mzm-mb-265-1c.jpg)
Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Varia
Tłok pieczętny Rządcy Dóbr Wilanów
W zbiorach Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie zachowało się przeszło czterdzieści zabytków sfragistyki, czyli pieczęci lub tłoków pieczętnych. Określenie sfragistyka pochodzi od greckiego słowa sphragis oznaczającego pieczęć (alternatywnie, od języka łacińskiego – sigillum – sygillografia) i definiuje gałąź pomocniczych nauk historycznych, której badania koncentrują się na pieczęciach – odczytywaniu ich znaczenia, a także ustalaniu okoliczności ich powstania. Historia sfragistyki sięga XIX wieku; dostrzeżono wówczas, że pieczęcie mogą stanowić wartościowy materiał źródłowy, wnoszący wiedzę w zakresie ustaleń politycznych, heraldycznych, z zakresu dyplomacji, a także innych wątków związanych z przeszłością.
Zespół pieczęci i tłoków pieczętnych zachowanych w zbiorach Muzeum pod względem czasu powstania sięga aż do XVIII wieku. Pieczęcie oraz tłoki dotyczą nie tylko dóbr wilanowskich. Zespół zawiera obiekty, które powiązać można z konkretnymi osobami – właścicielami Wilanowa w kontekście piastowanych przez nich urzędów, ale także takie, które dokumentują system administrowania dobrami i ich funkcjonowania, nie tylko wilanowskimi.
Mosiężny tłok pieczętny przeznaczony był do stempli odbijanych tuszem. Typariusz (część odbijana) jest okrągły i wypukłoryty (co oznacza, że wzór, który się odbija, opiera się na wypukłych formach – jak na współczesnych pieczęciach). Pieczęć wyposażona została w drewnianą rączkę, w formie grzyba, o profilowanym i wybrzuszonym trzonku. W polu pieczętnym znajduje się tarcza z godłem Pilawa w błękitnym polu, zwieńczona dziewięciopałkową koroną hrabiowską. Wokół biegnie napis majuskułą w języku polskim: + RZĄDCA + DÓBR WILANÓW. Pieczęć możemy uznać za cenną pamiątkę-dokument funkcjonowania niegdyś ogromnego organizmu jakim był klucz wilanowski, jego zarządzania i administrowania, obejmującego wszechstronną pracę rządcy. Pisze J. Żukowski (tenże, „Biuro rządcy dóbr Wilanów” jako źródło materiałów dotyczących budownictwa wiejskiego i podmiejskiego w XIX i na początku XX wieku, w: „Miscellanea Historico-Archivistica”, t. XXIII): Rządca dóbr stał na czele klucza dóbr i zarządzał wszystkimi gałęziami gospodarstwa na podległym mu terenie. […] Bez asygnaty rządcy nie mogła być wypłacona żadna kwota z kasy prowentowej, ani też nie można było wydać produktów w jakimkolwiek dziale produkcji. On także nadzorował i organizował wszelkie prace budowlane oraz inwestycje na terenie podległego mu klucza […]
sfragistyka, sphragis, klucz wilanowski, dobra wilanowskie, typariusz, pole pieczętne, Pilawa, Biblioteka Wilanowska, Jacek Żukowski
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 7,8 cm, szerokość: 3,6 cm
Rodzaj obiektu
tłok pieczętny
Technika
rytowanie, toczenie
Tworzywo / materiał
mosiądz; drewno
Czas powstania / datowanie
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna