
Kościół i szpital przy Krakowskim Przedmieściu
1857
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Lubliniana. Malarskie widoki Lublina i Lubelszczyzny
Wojciech Gerson należy do najwybitniejszych przedstawicieli polskiego akademizmu, który w swojej twórczości malarskiej podejmował przede wszystkim wątki religijne i historyczne. Utrzymane w realistycznej konwencji pejzaże artysty, zwłaszcza widoki tatrzańskie, należą do wybitnych osiągnięć polskiego malarstwa pejzażowego końca XIX wieku Gerson swoje życie zawodowe związał w Warszawą. W warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych rozpoczął studia architektoniczne i malarskie, a także prowadził szeroko zakrojoną działalność naukową, kulturalną i pedagogiczną. W 1867 roku otworzył prywatną pracownię dla studentów, a od 1871 roku prowadził słynną Klasę Rysunkową, w której artystyczne wykształcenie odebrało kilka pokoleń uczniów – między innymi J. Chełmoński, J. Pankiewicz, czy L. Wyczółkowski. W latach 1849-1953 współtworzył tzw. grupę Marcina Olszyńskiego, określaną mianem pierwszej cyganerii warszawskiej, skupiającą studentów Szkoły Sztuk Pięknych. Artystom z kręgu Olszyńskiego – mecenasa sztuki i fotografa przyświecały idee patriotyczne związane z pragnieniem odnowy malarstwa polskiego, realizowane podczas działań artystycznych w trakcie podróży po kraju i wędrówkach po Warszawie. Już podczas studiów Gerson wraz z przyjaciółmi wyruszał w tzw. „wędrówki piechotne” dokumentując podróż w dziesiątkach szkiców ołówkiem czy akwarelą. Analizując zazwyczaj dokładnie opisane i opatrzone przez artystę dziennymi datami rysunki można prześledzić szlak jego wędrówki. Gerson odwiedził Lubelszczyznę dwukrotnie; omawiany rysunek pochodzi z drugiej podróży, którą odbył w 1953 roku w towarzystwie M. Olszyńskiego, J. Ceglińskiego i J. Majewskiego. Prowadziła ona z Warszawy przez Przytoczno i Łysobyki do Lubartowa, Zawieprzyc i Lublina, a następnie do Bochotnicy, Kazimierza i Janowca. Daty umieszczone na szkicach pozwalają przypuszczać, że Gerson trafił do Lublina 1 sierpnia i jeszcze tego samego dnia wykonał pierwszy rysunek przedstawiający ruiny nieistniejącej już Bramy Świętoduskiej. Być może „starożytność” budowli i chęć dokumentowania chylącego się ku upadkowi zabytku i jego otoczenia skłoniła artystę do ponownego odwiedzenia miejsca dwa dni później. Wówczas ujął je w szerszym kadrze wraz z przylegającym budynkiem wzniesionego poza granicami miasta szpitala zwieńczonego renesansową attyką.
Anna Hałata
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 22.8 cm, szerokość: 28.9 cm
Rodzaj obiektu
rysunek
Technika
technika rysunkowa
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Zakład Litograficzny Adolfa Pecq & Co.
1857
Muzeum Narodowe w Lublinie
Dietrich, Fryderyk Krzysztof
1821
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany malarz flamandzki
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.