treść serwisu

Krucyfiks kamieński - krzyż

Jest częścią kolekcji: Rzeźba średniowieczna Pomorza Zachodniego

Występuje w ścieżce edukacyjnej: Wielokulturowo = kolorowo

Nota popularyzatorska

Krzyż jest nadrzędnym symbolem religii chrześcijańskiej, który bezpośrednio odnosi się do Jezusa Chrystusa i historii Zbawienia. W przedstawieniach związanych z męczeńską śmiercią Jezusa powszechnie przyjął się krzyż w typie łacińskim, symbolicznie łączący się z głównymi założeniami doktryny chrześcijańskiej. Pionowa, dłuższa belka wyznacza kierunek między niebem a ziemią. Jest ideową osią świata łączącą to, co boskie z tym, co ludzkie w osobie Chrystusa, który jako Syn Boży stał się człowiekiem, aby swą śmiercią odkupić grzechy i ofiarować ludziom życie wieczne. Pozioma belka krzyża wyznacza kierunek horyzontalny wschód-zachód, wskazując na ideę uniwersalnego i powszechnego charakteru zbawienia dokonanego na krzyżu.

Niemal pięciometrowej wysokości krzyż Krucyfiksu Kamieńskiego nosi ślady wielu ingerencji i napraw. Elementy, które go budują przywołują dodatkowe znaczenia związane z symboliką kultury chrześcijańskiej. Trójliście osadzone na zakończeniach ramion – górnego i bocznych, zapewne wtórnie, to forma powszechnie stosowana we wszystkich dziedzinach sztuki gotyckiej. Trzy to liczba boska oznaczająca pełnię, łącząca się z fundamentalną doktryną o troistej naturze Boga, jest symbolem Trójcy Świętej, po trzech dniach Chrystus pokonał śmierć i zmartwychwstał. Boską doskonałość symbolizuje również okrągły medalion na skrzyżowaniu belek. Cztery mniejsze okręgi, które zostały w niego wpisane tworzą kształt czteroliścia, powtórzonego na dolnej plakiecie u podstawy krzyża w formie bardziej typowej dla gotyku. Cztery to liczba ziemska: cztery rzeki wypływały z Edenu na cztery strony świata (Rdz 2, 10-14), są cztery pory roku i czterech Ewangelistów. Plakieta dolna zawiera rzeźbiony wizerunek półpostaci trzymającej banderolę. Krzyże z tak zakończonymi ramionami są charakterystyczne dla sztuki skandynawskiej XIII wieku. Plakiety zawierały zwykle przedstawienia symboli ewangelistów, dlatego postać tę można interpretować jako Jana Ewangelistę, lub starotestamentowego proroka zapowiadającego przyjście Chrystusa.

Kinga Krasnodębska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

warsztat strasburski

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 472 cm, szerokość: 255 cm

Rodzaj obiektu

rzeźba, sztuka sakralna

Technika

malowanie, rzeźbienie

Tworzywo / materiał

pozostałości polichromii, drewno dębowe

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

około 1300

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Francja (Europa); znalezienie: Kamień Pomorski (województwo zachodniopomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/46

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd