Epitafium ze sceną Ukrzyżowania
około 1650 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kultura materialna Pomorza Zachodniego
Prezentowany czepek jest elementem stroju kobiecego pochodzącego z półwyspu Mönchgut znajdującego się w południowo-wschodniej części niemieckiej wyspy Rugii. Ze względu na swoje położenie z wieloma zatokami i wybrzeżem klifowym przez stulecia był terenem izolowanym geograficznie i kulturowo, a jego mieszkańcy trudnili się głównie rybołówstwem. Obecnie teren ten tworzący wyjątkowo ciekawy krajobrazowo obszar pozwala mieszkańcom czerpać dochody przede wszystkim z turystyki. Specyficzne położenie półwyspu jeszcze w XIX w. determinowało całe życie mieszkańców.
Jednym z wyróżników tej kulturowej enklawy był strój, noszony jeszcze w początkach XX w., co było już rzadkością na terenie Niemiec. Ciekawym jego elementem było kobiece nakrycie głowy, przed nałożeniem którego mieszkanka Mönchgut raz w tygodniu, w sobotę myła włosy, zaplatała w warkocz i układała w kok. Następnie na włosy nakładała wykonaną własnoręcznie szydełkiem opaskę i mocno ją ściągała, tak aby wszystkie włosy były dokładnie przykryte. Spod czepka mógł wychodzić tylko jeden płaski lok na czole, który dla usztywnienia smarowano zazwyczaj smalcem. Nakrycie głowy w zasadzie składało się z dwóch elementów: małego, białego płóciennego czepka oraz wierzchniego wykonanego z czarnej wełny. Zewnętrzny czepek, przypominający w zasadzie czapkę, usztywniony był warstwą grubego materiału, przez co leżał mocno na głowie i nie był wiązany pod brodą. Z tyłu miał doczepione wstążki.
Naszyta dookoła główki czarna atłasowa wstążka czepka wskazuje, że należał on do mężatki. Takie nakrycia głowy niezależnie od pory roku i stanu cywilnego mieszkanki Mönchgut nosiły zawsze, nie zdejmując ich nawet w domu.
Znajdujący się w Muzeum Narodowym w Szczecinie eksponat trafił do zbiorów Pommersches Landesmuseum in Stettin (1927–1945) jeszcze przed II wojną światową.
Iwona Karwowska
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
czepek
Technika
wyrób własny, szycie ręczne
Tworzywo / materiał
tkanina wełniana, płótno lniane, wstążka atłasowa
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
około 1650 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
XX wiek
Muzeum Narodowe w Lublinie
Oleander, Paulina
1910–1912
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.