List do Emilii Ratz
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Grafika włoska
Rycina Pietra Santi Bartoliego (1635–1700), ukazująca symultanicznie dwie sceny biblijne opisane w Księdze Wyjścia (Wj 31 i 34) stanowi reprodukcję prawej części dolnego odcinka bordiury kompozycji Poświęcenie baranka Rafaela Santi (1483–1520). Po lewej stronie karty Mojżesz klęczy na płaskim, kamiennym szczycie góry Synaj i ujmuje prostokątny przedmiot przekazywany mu przez Boga, przedstawionego jako starca, unoszącego się na obłoku nad roślinnością porastającą stok góry. Drzewa i krzewy rosnące pomiędzy głazami, widoczne w tle postaci Mojżesza, oznaczają owocne następstwa otrzymania prawa przez Izraelitów. Po prawej stronie karty Mojżesz stoi przed zaskoczonymi i uradowanymi potomkami Izraela, mężczyznami i kobietami, pokazując im tablice prawa otrzymane od Boga.
Jest to druga plansza z cyklu D. Nicolao Simonellio Picturae omniumq. Bonarum Artium Cultori eximio, który zawierał 15 rycin Pietra Santi Bartoliego, w tym kartę z dedykacją i 14 rycin według kompozycji Rafaela Santi. Wymieniony w tytule cyklu Niccolò Simonelli (1611–1671), któremu wydawca, Giovanni Giacomo de Rossi (1627–1691) zadedykował prace, był sprzedawcą i miłośnikiem dzieł sztuki, zaprzyjaźnionym z wieloma artystami, m.in. Salvatorem Rosą i Pierem Franceskiem Molą. Doradzał niektórym kardynałom w zakresie sztuki, w tym bratankowi papieża Aleksandra VII, Flavio Chigi (1631–1693). W XVII-wiecznym Rzymie uchodził za bardzo wpływową postać świata sztuki.
Pietro Santi Bartoli był malarzem, rysownikiem, rytownikiem oraz starożytnikiem. Studiował u Pierre’a Lemaire’a (1612–1688) i Nicolas'a Poussin'a (1594–1665) w Rzymie. Należał do kręgu antykwariuszy, artystów i miłośników antyku. Choć poświęcił się grafice dokumentującej dzieła sztuki starożytnej, publikował także reprodukcje dzieł sztuki i architektury artystów bardziej mu współczesnych, czego przykładem jest prezentowana akwaforta.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 271 mm, szerokość: 395 mm
odcisk: wysokość: 106 mm, szerokość: 272 mm
Rodzaj obiektu
akwaforta (odbitka)
Technika
akwaforta
Tworzywo / materiał
papier czerpany żeberkowy
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1945-04-15
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1969
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1650 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna