
Na święto orderowe orderu Orła Białego
1760
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Malarstwo europejskie
August II Mocny (1670–1733) był elektorem Saksonii jako Fryderyk August I i elekcyjnym królem Polski – pierwszym z dynastii Wettynów. Jego przydomek zazwyczaj jest wiązany z nieprzeciętną siłą, dzięki której potrafił podobno zginać podkowy gołymi rękoma. W rzeczywistości jednak Mocnym nazwano go dopiero sto lat po śmierci, i to nie w Polsce, lecz w Saksonii, która rozkwitła pod jego rządami i zyskała na znaczeniu politycznym. W Polsce szło mu znacznie gorzej. Wprawdzie planował wiele reform, jednak większości nie udało się wprowadzić, gdyż szlachta – przekupiona przez obce mocarstwa – zrywała co drugi sejm. Przez cały okres panowania starał się przywrócić monarchię absolutną i w tym celu wchodził w sojusze z sąsiadami. W zamian za pomoc obiecywał im ustępstwa terytorialne z ziem Rzeczypospolitej, a tym samym zainicjował plany rozbioru Polski. Wprawdzie doprowadził do stworzenia armii zawodowej, wyludnione tereny zasiedlał osadnikami z zachodniej Europy, rozbudował i upiększył stolicę, ale też wciągnął Rzeczpospolitą w wyniszczającą wojnę północną i rujnował jej skarb, wydając gigantyczne sumy na zaspokajanie kosztownych zachcianek. Dla rozgrywki politycznej podsycił konflikty religijne, okazując – niewidzianą wcześniej w Polsce – surowość wobec uczestników tak zwanego tumultu toruńskiego. Podkowy podobno łamał, ale tylko specjalnie przygotowane w celach propagandowych. Historycy ocenili go surowo i niejednoznacznie. Żadnych natomiast wątpliwości nie miał nadworny malarz – Louis de Silvestre – w którego warsztacie powstał pośmiertny portret króla. Obraz głosi jego chwałę: zwycięskiego wodza z regimentem w dłoni, wybitnego króla Polski z Orderem Orła Białego, który sam ustanowił w 1705 roku, i męża stanu o znaczeniu międzynarodowym, czego dowodzi Order Złotego Runa – jedno z najwyżej cenionych odznaczeń, sięgające tradycją XV wieku. Napis nad głową, w którym nazwano go ojcem ojczyzny w dobroci swej wprowadzającym pokój, to swoista wisienka na torcie tego panegiryku.
Barbara Czajkowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 159 cm, szerokość: 106 cm
Rodzaj obiektu
obraz, malarstwo
Technika
technika olejna
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Lublinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Wermuth, Christian Sigmund
1760
Muzeum Narodowe w Lublinie
nieznany
Muzeum Narodowe w Lublinie
Cranach, Lucas młodszy
1541
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.