![MC/Rp/203/ML Brulion to prawie stukartkowy, elegancki zeszyt oprawiony w grubą tekturę obleczoną ozdobnie tłoczonym czarnym płótnem, karty gładkie, kremowobiałe, pokryte na brzegach pozłotą (lub farbą karminową), format: 20,5 x 16 cm. Teksty zapisane zielonym i czarnym, często wyblakłym atramentem oraz ołówkiem, na niektórych kartach tytuły wierszy podkreślone czerwoną kredką. Zabytek ten jest mocno sfatygowany: blok doklejony do okładki oraz przymocowanych dwoma paskami bezbarwrwnego płótna, pęknięty, niektóre karty oderwane od zszywek poszytowych (np. zszywki metalowe, w dużym stopniu zardzewiałe, które zniszczyły dodatkowo papier, zostały usunięte podczas konserwacji w muzeum). Całość sprawia wrażenie brulionu wielokrotnie kartkowanego - ślady palców. Karty ponumerowane są ołówkiem na górnym prawym marginesie, ta numeracja wykonana została przez pracowników muzeum , oraz na marginesie dolnym - ta pochodzi od Edwarda Kozłowicza. Między numerami z góry i z dołu zachodzi rozbieżność o 1 numer, jako że poprzedni depozytariusz zaczął numerację od pierwszej karty zapisanej przez Czechowicza; muzealnicy, którzy wpisywali numery na górnym prawym marginesie - zaczęli prawidłowo numerację od pierwszej przyokładkowej, niezapisanej karty zeszytu. Od Kozłowicza pochodzą zapewne dość liczne ołówkowe adnotacje na marginesach niektórych kart. Głównie odnoszą się one do różnic tekstowych pomiędzy brulionem a edycją niektórych wierszy zamieszczonych w tomiku poezji J. Czechowicza pt.](/brepo/panel_repo/2022/04/16/9wg3ru/contain-360-1000-max-mc-rp-203-ml-001.jpg)
Brulion poetycki Józefa Czechowicza
1936 — 1938
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Pamiątki związane z Józefem Czechowiczem
Maria Maćkowska-Wydrowa (zmarła w 1961 roku) to jedna z najbliższych przyjaciółek Józefa Czechowicza. Poeta poznał ją prawdopodobnie w czasie wspólnych studiów w Instytucie Pedagogiki Specjalnej. Uczyła w szkole specjalnej w Siedlcach, skąd została przeniesiona w 1930 roku do podobnej szkoły w Lublinie, gdzie pracowała z autorem Kamienia. W późniejszych latach była zatrudniona w Instytucie Głuchoniemych i Ociemniałych w Warszawie. W 1934 roku poślubiła malarza Jana Wydrę, którego poznała dzięki Czechowiczowi.
Marii Maćkowskiej zadedykował poeta wiele wierszy: światło po południu, śpiewny pocałunek, melancholia, nuta na dzwony. Przyjaciółce poświęcił również, zamieszczając jej inicjały w tytule utworu, prozę z 1938 roku – Bajkę dla pani M. W.
W jedynym znanym adresowanym do niej liście, napisanym 8 lipca 1938 roku, Czechowicz podejmuje wiele różnorodnych spraw i tematów. Pisze między innymi o współpracy z Franciszką Arnsztajnową. Wspomina o wspólnej pracy nad przekładem z języka angielskiego, zamówionym przez Polskie Radio, a także poetyckim dialogu obojga poetów. Informuje o zamiarze kontynuowania dwugłosu, aby później wydać go jako „maleńką książeczkę”. Zamysł ten, niestety, nie doszedł do skutku. Dwugłos ukazał się natomiast w 1939 roku w drugim numerze czasopisma „Pióro”.
Informacje o Arnsztajnowej były zapewne interesujące dla adresatki listu, która lubelską poetkę dobrze znała. Na zebraniach zarządu Związku Literatów w Lublinie Maćkowska ułatwiała niesłyszącej Arnsztajnowej kontakt z resztą uczestników, przekazując jej pisemnie treść ich wypowiedzi. W liście do Marii Maćkowskiej-Wydrowej Czechowicz zamieścił również rękopis wiersza Rymy pobożne. Utwór ukazał się w „Wymiarach” (1938, nr 3), a następnie wszedł do tomu nuta człowiecza. W redakcji dołączonej do listu ma odmienny układ graficzny. Uwagę zwraca również wklejona pod rękopisem wiersza w prawym dolnym rogu karty fotografia nieznanego portretu Czechowicza.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 20 cm, szerokość: 16 cm
Rodzaj obiektu
list
Technika
fotografia, pismo odręczne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1936 — 1938
Muzeum Narodowe w Lublinie
około 1918-1939
Muzeum Narodowe w Lublinie
1937
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna