Bez tytułu
2012
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Sztuka krytyczna i postkrytyczna
Obraz autorstwa Katarzyny Szeszyckiej (ur. 1983) stanowi prawe skrzydło tryptyku namalowanego przez artystkę w 2012 roku w ramach rozbudowanego cyklu malarsko-fotograficznego uzupełnionego filmami wideo, który Szeszycka przygotowała we współpracy z fotografem Konradem Królikowskim i zaprezentowała po raz pierwszy na wystawie „Pełnia–Realizacja” w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Projekt został w całości poświęcony Rokicie – niewielkiej miejscowości w województwie zachodniopomorskim, z której urodziła się i wychowała artystka. Malarski cykl Szeszyckiej, w ramach którego powstał obraz jest opowieścią o miejscu, które ukształtowało wrażliwość artystki i jednocześni artystycznym zamknięciem doświadczenia dorastania w tym miejscu. Biograficznemu punktowi wyjścia towarzyszy tu nie mniej istotna inspiracja malarska. Lejtmotywem całego cyklu jest naturalne nocne światło obserwowane w plenerze podczas pełni księżyca, w otoczeniu, w którym nie jest ono zaburzone sztucznym światłem. Wszystkie obrazy, które powstały w ramach cyklu, zarówno te, które portretują mieszkańców Rokity, jak i te, w których pejzaż staje się głównym tematem przedstawienia, zostały namalowane na podstawie długo naświetlanych fotografii wykonanych w naturalnym świetle księżyca. Noc staje się w nich nie tylko tłem, ale współbohaterem i motywem wiodącym. Cykl Szeszyckiej wpisuje się tym samym w wielowiekową tradycję tzw. nokturnów – obrazów przedstawiających sceny nocne (z łac. Nocturnus – nocny).
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 141 cm, szerokość: 197 cm
Rodzaj obiektu
tryptyk, obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status