
Dzbanek myśliwski
1843 — 1850
Muzeum Narodowe w Lublinie
Jest częścią kolekcji: Kamionka angielska – Wedgwood
Twórca manufaktury, Josiah Wedgwood I, wywodzący się z rodziny garncarzy, a tym samym posiadający podstawową wiedzę z zakresu jej produkcji, podjął długotrwały proces, mający na celu udoskonalenie składu masy wyrobów z fajansu. To jemu zawdzięczamy opracowanie ceramiki o charakterystycznym kremowym kolorze, zmieniającym się w zależności od jakości użytych składników, stopnia oczyszczenia oraz proporcji wykorzystanej w procesie produkcji drobnoziarnistej glinki zmieszanej z rozdrobnionym krzemianem wapnia. Otrzymana w ten sposób nowa odmiana ceramiki szybko zdobyła popularność i przez stulecia gościła na stołach arystokracji, koronowanych głów i wybitnych osobistości.
O popularności wytworów Wedgwooda dowiadujemy się między innymi z serii listów amerykańskiego podróżnika odwiedzającego Londyn, Samuela Shoemakera, który będąc pod wrażeniem angielskich wyrobów ceramicznych, zakupił kilka przedmiotów i wysłał je swojej żonie, mieszkającej w Pensylwanii. W liście z 22 kwietnia 1784 roku, który otrzymał Shoemaker, dowiadujemy się, że przesyłka dotarła do Ameryki wiosną, a „czajnik i dzbanuszek do śmietanki są swego rodzaju rzadką ciekawostką. Tuszę, iż nic podobnego nie trafiło wcześniej w nasze strony – rzeczywiście doprowadzili tę produkcję do perfekcji! Wydało nam się jednak, że te małe stworzonka powinny być ubrane […] gdyby choć były owinięte jakaś cienką woalką, moglibyśmy swobodniej pokazywać je w towarzystwie nie niepokojąc się, że obrazimy czyjaś skromność” (za: G. Blake Roberts, Josiah Wedgwood I – człowiek garncarz, [w:] Wedgwood Ceramika XVII–XX wieku, Warszawa 2002, s. 29).
Wedgwood, nie mogąc pozwolić sobie, aby jego wyroby wypadły z łask, pozostawał czujny na wszelkie zmiany w modzie. I tak, gdy angielskie towarzystwo uznało bezwstydność greckich postaci, artysta niezwłocznie „jął zasłaniać ich pogańską nagość szatami i listkami figowymi” (tamże, s. 29).
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 13.5 cm, szerokość: 5.8 cm
Rodzaj obiektu
naczynie
Technika
relief
Tworzywo / materiał
kamionka delikatna "trzcinowa"
Pochodzenie / sposób pozyskania
z dawnych zasobów
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Lubartów
1843 — 1850
Muzeum Narodowe w Lublinie
Manufaktura Majoliki w Nieborowie
1882 — 1885
Muzeum Narodowe w Lublinie
Wedgwood
1840 — 1890
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.