
09/08. W Daugavpils
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
Na początek twórczości Andrzeja Nowackiego (1953– ), filologa i historyka sztuki od lat 70. XX w. mieszkającego za granicą, istotny wpływ miały spotkania z Henrykiem Stażewskim (1894–1988) w latach 1982–1984, gdy wielokrotnie odwiedzał pracownię nestora polskiej sztuki geometrycznej.
Jak wspomina Nowacki – „Fascynacja, jakiej wtedy doświadczyłem, jest niemal niewyrażalna. Najważniejsza była dla mnie atmosfera harmonii, spokoju i ładu, nie tyle w tym człowieku, co przede wszystkim w jego obrazach. Wyczuwało się w nich główny motyw twórczości Stażewskiego: porządkowanie chaosu. A dla mnie, poszukującego podówczas wewnętrznego porządku w swoim życiu (...) były czymś w rodzaju refugium. Ponadto ta uporządkowana płaszczyzna w przedziwny sposób koncentrowała energię. Tu tkwiło sedno inspiracji do moich własnych działań twórczych”.
Inspirowany abstrakcją geometryczną malarski świat kreowany przez artystę przechodził później liczne transformacje. Z czasem Nowacki coraz bardziej redukował zakres stosowanych form, aby od końca XX w. posługiwać się niemal wyłącznie najbardziej podstawowymi kształtami geometrycznymi – kwadratem i linią. Coraz częściej rezygnował też z symetrycznych, statycznych układów na rzecz powierzchni rozwibrowanych barwnymi, wertykalnymi liniami i tworzenia kompozycji otwartych. Trend ten, nasilił się po 2000 r. i szczególnie mocno uwidocznił w przypadku reliefów liniowych, takich jak 6.01.04. Powierzchnia obrazu stworzona przez rytmicznie zakomponowane, wielokolorowe listwy o różnej szerokości grzbietów i różnych interwałach pomiędzy poszczególnymi elementami, przypomina rozwibrowane, tętniące pole koloru. Dawniejsza skłonność do syntetycznej sztuki geometrycznej wyewoluowała wraz z tymi pracami w kierunku fascynacji energią obrazu, jakościami kolorystycznymi i barwą jako nośnikiem emocji. W połowie lat 90. XX w. artysta uprościł również tytuły swoich prac, rezygnując z towarzyszących im rozbudowanych, poetyckich tekstów na rzecz podpisywania ich wyłącznie datą powstania.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 90 cm, szerokość: 90 cm
Rodzaj obiektu
dzieło wizualne
Technika
relief, akryl
Tworzywo / materiał
drewno, płyta pilśniowa
Pochodzenie / sposób pozyskania
darowizna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Radke, Marek
2008
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Radke, Marek
1994
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
1901 — 1984
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.