![MPOLIN-A50.1.88 Odręczny list napisany na trzech czystych kartach. Wszystkie strony pokryte pismem. Karty ponumerowane przez autora (numery zapisane u góry i otoczone kółkiem). Główna część listu napisana 7.06.1940. Dodane dopiski z datami 9.06.1940 i 10.02.1940 [sic!]. Pierwsza karta rozdarta na pół w połowie wysokości.
Z treści: Moi Kochani! Nie zdajecie sobie sprawy z jak wielką radością czytam Wasze listy. Rozumiecie sami, że nie chodzi mi w tym wypadku o komplementy pod moim adresem, bo tych w listach Waszych z pewnością nie znajduję – ale po prostu – traktuję je jako wymianę myśli, dyskusję na odległość. Zresztą nie tylko ja… Listy Wasze są przedyskutowywane i nieraz mocno krytykowane przez ludzi, których znacie, a z którymi teraz zetknąłem się tutaj na emigracji. […]](/brepo/panel_repo/2024/03/27/nerl37/contain-360-1000-max-mpolin-a50-1-88-001.jpg)
List do Tadeusza Perla i innych adresatów (m.in. Mieczysława Bibrowskiego, Emila Rosensteina)
1940-06-07
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Jest częścią kolekcji: Europejscy klasycy nowoczesności
Ogromny obraz Gérarda Singera należy do najbardziej niezwykłych w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie. Jego autor, pochodzący z zamieszkałej w Paryżu żydowskiej rodziny o polsko-rumuńskich korzeniach, debiutował w wieku ośmiu lat (1937). Po zajęciu Paryża przez hitlerowców rodzina Singerów wyjechała na południe Francji zdobyte przez Włochów, gdzie Gérard rozpoczął naukę w nicejskim liceum. Straciwszy babcię, wywiezioną do obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, młodzieniec zbliżył się do lewicujących kręgów antyfaszystowskich i wstąpił do francuskiego ruchu oporu. Po wyzwoleniu Paryża, w 1944 roku zapisał się do prywatnej Académie de la Grande Chaumière, zaś rok później do pracowni rzeźby i fresku Pierre-Henriego Ducosa de la Haille w tamtejszej Szkole Sztuk Pięknych. Jednocześnie został członkiem Francuskiej Partii Komunistycznej i wielką nadzieją redaktora jej wydawnictw, Louisa Aragona. Podobnie jak surrealistyczny poeta w latach trzydziestych XX wieku, Singer przyjął teraz metodę realizmu socjalistycznego, adaptując do niej rozwiązania formalne wielkich panneaux w stylu art déco, wyniesione z atelier swojego mistrza. Widać to zwłaszcza w obrazie 14 lutego 1950 roku w Nicei, stanowiącym w zamyśle Singera współczesny odpowiednik salonowego gatunku malarstwa historycznego. Tematem były wydarzenia z tytułowego dnia, kiedy w południowofrancuskim porcie podczas antyrządowych strajków robotnicy zatopili broń, mającą służyć kapitalistycznej racji stanu w zimnowojennych sporach. Monumentalne malowidło stało się przedmiotem sporów w kraju, zaś w 1952 roku wzięło udział w wystawie plastyki francuskiej w warszawskiej Zachęcie. Zakupione przez polskie Ministerstwo Kultury, trafiło do Muzeum Pomorza Zachodniego, gdzie zajęło centralne miejsce w galerii sztuki współczesnej. Skomplikowane losy obrazu w kontekście epoki przywołano na wystawie Daleko od Moskwy. Gérard Singer i sztuka zaangażowana, pokazywanej w Muzeum Narodowym w Szczecinie w 2016 roku, oraz w towarzyszących jej publikacjach.
Szymon Piotr Kubiak
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 350 cm, szerokość: 440 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
technika olejna
Tworzywo / materiał
płótno
Pochodzenie / sposób pozyskania
przekaz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1940-06-07
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
1680 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
między 1930 — 1939
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna