Chłopiec marzący
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika włoska
Kompozycja Tommasa Piroliego (1750–1824) według malowidła Michała Anioła (1475–1564) przedstawia proroka Joela, jako mężczyznę w wieku dojrzałym, siedzącego w niszy architektonicznej, opartego prawą ręką o górę pulpitu i rozwijającego zwój, z którego odczytuje proroctwo. Dwaj chłopcy stojący za jego plecami wydają się omawiać jego przepowiednie. Jeden czyta księgę, a drugi, trzymając swoją księgę zamkniętą, komentuje wskazując palcem na otwarty tekst. Joel pochodził z Judy i czynny był wśród Izraelitów na wygnaniu, na początku IV w. p.n.e. Interpretował plagi, które spadły na społeczność żydowską. Był prorokiem pokuty, wzywał do postu i modlitwy, zapowiadał Zesłanie Ducha Świętego.
Rycina pochodzi z albumu Le appresso dodici figure si vedono dipinte da Mic. Ang. Bonaroti nella volta della capella Sistina zawierającego reprodukcje 12 przedstawień proroków i sybill oraz dwie plansze z przedstawieniami przodków Chrystusa, według fresków Michała Anioła Buonarottiego na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej.
Tommaso Piroli, rytownik i rysownik, studiował w Rzymie, gdzie w 1766 otrzymał drugą nagrodę w klasie rzeźby podczas konkursu organizowanego przez Akademię Św. Łukasza, a także we Florencji. W latach 80. XIX w. udał się do Neapolu wspólnie z Carlem Labruzzim (1748–1817), malarzem i rzeźbiarzem, aby rysować zabytki odkryte na terenie wykopalisk w Herkulanum. Wówczas zawarł znajomość z dyplomatą i archeologiem Williamem Douglasem Hamiltonem (1730–1803), który polecił go rzeźbiarzowi i rysownikowi Johnowi Flaxmanowi (1755–1826). W 1806 wrócił do Rzymu i pracował głownie jako grafik reprodukcyjny. Współpracując z wydawnictwem Piranesi odbywał w latach 1804–1807 i 1810–1816 podróże do Paryża i Mediolanu. Ilustrował dzieła Homera, Ajschylosa, Sofoklesa, Hezjoda i Dantego, wykonywał reprodukcje antycznych reliefów oraz kompozycji dawnych mistrzów. Jego reprodukcje dzieł antycznych dokumentowanych in situ (na miejscu) do dziś stanowią nieocenione źródło wiedzy na temat sztuki antycznej.
Ewa Gwiazdowska
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 477 mm, szerokość: 352 mm
odcisk: wysokość: 380 mm, szerokość: 273 mm
Rodzaj obiektu
akwaforta (odbitka)
Technika
akwaforta
Tworzywo / materiał
papier czerpany żeberkowy z filigranem
Pochodzenie / sposób pozyskania
pozyskanie własne
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
1600 — 1700
Muzeum Narodowe w Szczecinie
około 1626 — 1650
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna