
Postać mężczyzny
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej
Dogonowie są przede wszystkim rolnikami. Kalendarz prac polowych oraz powodzenie zbiorów zależą od terminowego rozpoczęcia pory deszczowej. Jest to niezwykle ważne, bowiem w kraju Dogonów nie ma ani jednej stałej rzeki czy potoku, a jedynie okresowe, istniejące tylko w porze deszczowej. Najdłużej swoje wody toczy płynący przez miejscowość Bandiagara potok zwany Yamé, a największy wodospad, będący jednocześnie ogromną atrakcją turystyczną, znajduje się w pobliżu wioski Banani i istnieje tylko w okresie od lipca do września. Dogonowie znają i stosują wiele sposobów na wywołanie deszczu. Jednym z nich jest składanie ofiar na specjalnych ołtarzach zwanych andugo stawianych tylko w tym jednym celu. Za pośrednictwem tych ołtarzy składa się ofiary bóstwom Nommo, które uznawane są za władców wody żyjących w każdym zbiorniku wodnym na ziemi, również w deszczu spadającym z nieba. Ołtarze te mogą znajdować się na tarasach domów ginna, na dziedzińcach zagród, na obrzeżach wiosek lub w oddzielnych sanktuariach. Mogą być też ruchome, łatwo dające się przenosić na pola, szczególnie w przypadku wystąpienia już pierwszych opadów. Ołtarze składają się ze stosu kamieni zwanych andugua dibu, co oznacza dosłownie „kamień który spadł z nieba”. Ustawia się na nich drewniane figury oraz przedmioty metalowe.
Figura przedstawia postać przodka z rękoma uniesionymi do góry. Ten gest jest interpretowany jako modlitewny wysiłek zmierzający do połączenia ziemi i nieba. Znakiem tego sojuszu jest deszcz, tak ważny dla rolników. Uważa się, że pierwotnie w ten sposób swoich przodków rzeźbili Tellemowie – tajemniczy lud zamieszkujący Masyw Bandiagara przed przybyciem Dogonów. Motyw ten wtopił się w tradycję dogońską i dziś o związkach z Tellemami świadczy jedynie nazwa tellem, którą określa się figury.
Ewa Prądzyńska
Inne nazwy
tellem; dege
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 23.5 cm, szerokość: 4.6 cm
Rodzaj obiektu
figura
Technika
techniki snycerskie, ciosane
Tworzywo / materiał
patyna, drewno
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
nieznany
między 1951 — 2000
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
nieznany
między 1901 — 1950
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.