treść serwisu

Postać mężczyzny

Jest częścią kolekcji: Kolekcja sztuki dogońskiej

Nota popularyzatorska

Dogonowie są przede wszystkim rolnikami. Kalendarz prac polowych oraz powodzenie zbiorów zależą od terminowego rozpoczęcia pory deszczowej. Dogonowie znają i stosują wiele sposobów na wywołanie deszczów. Jednym z nich jest składanie ofiar na specjalnych ołtarzach zwanych andugo (słowo ana w języku dogo-so oznacza deszcz). Adresatami tych ofiar są bóstwa Nommo stworzone przez boga Ammę, zaraz po stworzeniu świata. Pojawiły się jako cztery pary bliźniaczych doskonałych istot. Jednym z nich był Nommo Die żyjący obecnie w niebie obok boga Ammy. Pełni tam funkcję zarządcy rozdzielającego deszcz. Swoją obecność na ziemi objawia poprzez burze, pioruny i tęczę nazywaną nommo sizu (droga Nommo). Według Dogonów symbolem bliźniaczych bóstw wody na ziemi jest sum mannogo ble (Heterobranchus bidorsalis) żyjący w wodach Nigru. Ołtarze andugu zbudowane są z kamieni, umieszcza się na nim różne figury drewniane, między innymi przedstawiające postaci androgyniczne lub zasłaniające twarz rękoma oraz przedmioty metalowe.

Gwiazdami pory deszczowej są według mieszkańców Masywu Bandiagara Plejady Tolo Dyuno, które zaczynają być widoczne w maju – miesiącu rozpoczynającym okres prac polowych.

Figura przedstawia postać przodka z rękoma uniesionymi do góry. Ten gest jest interpretowany jako modlitewny wysiłek zmierzający do połączenia ziemi i nieba. Znakiem tego sojuszu jest deszcz, tak ważny dla rolników. Uważa się, że pierwotnie w ten sposób swoich przodków rzeźbili Tellemowie – tajemniczy lud zamieszkujący Masyw Bandiagara przed przybyciem Dogonów. Motyw ten wtopił się w tradycję dogońską i dziś o związkach z Tellemami świadczy jedynie nazwa tellem, którą określa się figury.

Ewa Prądzyńska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Inne nazwy

dege

Autor / wytwórca

nieznany
Dogonowie

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 103.5 cm, szerokość: 17.5 cm

Rodzaj obiektu

figura

Technika

płaskorzeźbione, techniki snycerskie, ciosane

Tworzywo / materiał

drewno

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

między 1901 — 1950

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Mopti, region (Republika Mali); znalezienie: Republika Mali; region: Mopti; okręg: Bandiagara; wioska: Sangha

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/AF/7225

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd