Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Sztuka starożytna
Wysmukła situla z dekoracyjnie skręconym uchwytem. Naczynie ozdobiono w technice czerwonofigurowej. Na szyjce pojawia się ornament składający się z liści laurowych, poniżej, na ramionach pas ornamentu goniących się fal, a na osi uchwytów - palmety. Centralną część naczynia zajmuje dekoracja figuralna. Po jednej stronie umieszczono kobietę ubraną w chiton, z włosami schowanymi pod chustką. Postać opiera się na niskiej kolumience, a w uniesionej prawej ręce trzyma tympanon - bęben podobny do tamburynu, którego błonę wykonywano ze skóry. Po drugiej stronie widzimy stojącego młodzieńca owiniętego w himation. Na wyciągniętej do góry ręce trzyma niewielkiego ptaka. W przypadku tego naczynia udało się określić twórcę jego dekoracji – jest to tzw. Malarz Białej Twarzy (The Whiteface Painter), czynny w okresie pomiędzy 360 a 330 rokiem p.n.e. Typowe są dla niego białe retusze obficie stosowane w partiach kobiecego ciała. Także takie motywy jak postać silnie oparta łokciem o podporę czy mężczyzna z ptakiem w ręku pozwalają nam rozpoznać jego charakterystyczny styl.
Jak powstało naczynie? Najpierw wytoczono je na kole garncarskim, a uchwyty doklejono. Po lekkim podeschnięciu malarz naszkicował na jego powierzchni zaplanowaną dekorację. Następnie obrysowywał elementy, które miały pozostać czerwone, cienką linią firnisu, czyli delikatnej, oczyszczonej glinki bogatej w żelazo. Później wypełniał nim resztę tła, a także domalowywał detale figur (takie jak rysy twarzy czy szczegóły anatomii lub ubioru). Tak przygotowane naczynie wkładano do pieca, gdzie podlegało najpierw wypałowi z dostępem tlenu. W pewnym momencie otwory pieca zatykano, w ten sposób blokując dostęp tlenu do środka. Dzięki jego brakowi żelazo zawarte w glinkach zmieniało kolor z czerwonego na czarny. W kolejnej fazie tlen ponownie wpuszczano do środka – wtedy części nieosłonięte firnisem wracały do naturalnego koloru gliny. Po powolnym wystudzeniu pieca naczynie było gotowe.
Agnieszka Żuber, na podstawie badań W. Dobrowolskiego
„Wazy Greckie Stanisława Kostki Potockiego”, Warszawa 2007.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
czerwonofigurowa, malowanie
Tworzywo / materiał
glina
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Okręgowe w Toruniu
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna