treść serwisu

Św. Józef, Chrystus i Anioł

Jest częścią kolekcji: Malarstwo włoskie

Nota popularyzatorska

Józef trochę niezgrabnie podtrzymuje Syna Bożego, który nie dość, że się wierci to jeszcze ciągnie go za brodę. Zadanie utrudnia fakt, iż ten wyraźnie starszy, łysiejący i siwy już mężczyzna o szlachetnej twarzy, jednocześnie w lewej ręce trzyma laskę z rozkwitającymi pąkami. Obu towarzyszy Archanioł Gabriel częstujący Dzieciątko jabłkiem. Wysokie umiejętności warsztatowe malarza rzucają się w oczy. Świadome użycie perfekcyjnego rysunku i miękko kładzionej plamy posłużyło do oddania bryłowatości postaci i zbudowania przestrzeni je otaczającej. Widać, że autor do każdego elementu kompozycji malarskiej podchodził indywidualnie i z pieczołowitością wzbogacał obraz w szczegóły. A wszystko w dobrym guście i z umiarem.

Na uwagę zasługuje ciekawe podejście do tematu. Otóż w spokój tego sielankowego przedstawienia wkrada się przyszłość z cierpieniem i krzyżem na horyzoncie, ale też obietnicą odkupienia i chwały nieba. Zapowiedź tych wydarzeń zawarta jest w symbolice jabłka – owocu zakazanego, a zarazem symbolu władzy królewskiej.

Obraz łączony jest z nazwiskiem Pompeo Girolama Batoniego (1708 – 1787), włoskiego malarza słynącego z solidnych umiejętności technicznych, niepozbawionego polotu i wyczucia stylu. Podejmował rozmaite tematy, z czasem jednak napływ do Rzymu arystokracji europejskiej sprawił, że „z potrzeby chwili” wyspecjalizował się w portretach. Zadowoleni zleceniodawcy ponieśli jego sławę w świat i uczynili ją międzynarodową. Uważany był za najlepszego malarza włoskiego swoich czasów, pikanterii stwierdzeniu temu dodaje odnotowana z kronikach rywalizacja z Antonem Raphaelem Mengsem. W jego twórczości odnajdziemy ślad różnorodnych inspiracji; na plan pierwszy wysuwa się fascynacja anykiem, przy współudziale francuskiego rokoka, bolońskiego klasycyzmu oraz twórczości takich artystów jak Nicolas Poussin, Claude Lorrain, a zwłaszcza Raphael. Uważany jest za prekursora neoklasycyzmu.

Obraz nabyty prawdopodobnie przez Stanisława Kostkę Potockiego.

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Batoni Pompeo Girolamo ?

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 105,0 cm, szerokość: 80,0 cm

Rodzaj obiektu

obraz

Technika

olej

Tworzywo / materiał

płótno

Czas powstania / datowanie

1740 - 1787

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Rzym, Włochy

Właściciel

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Numer identyfikacyjny

Wil.1543

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd