treść serwisu

Modlitwa Chrystusa w Ogrójcu

Nota popularyzatorska

Płaskorzeźba ze sceną Modlitwy Chrystusa w Ogrójcu rozpoczyna cykl 11 płaskorzeźbionych obrazów o tematyce związanej z Męką Pańską, pochodzących z monumentalnego ołtarza pasyjnego z kościoła Mariackiego we Wkryujściu. Szczęśliwie zachowane fragmenty pozwalają rekonstruować pierwotną formę jako typową dla sztuki średniowiecznej nastawę ołtarzową w kształcie tryptyku, potocznie nazywanego szafą ołtarzową. Najważniejszą partię, zarówno ideowo jak i konstrukcyjnie, stanowiła część środkowa. Tutaj znajdowały się główne przedstawienia, którym był poświęcony ołtarz. Do niej mocowane były ruchome skrzydła przeznaczone do dwustronnej prezentacji. W dni powszednie skrzydła były zamknięte, ukazując na swych rewersach przedstawienia najczęściej malowane, uzupełniające główne treści ideowe, a w okresie późnego średniowiecza często również wizerunek nabożnego fundatora.

Uroczyste otwarcie skrzydeł to ceremonia odbywająca się jedynie w czasie celebrowania liturgii świątecznych. Wówczas oczom uczestników ukazuje się bogactwo kolorów i plastycznych kształtów zanurzonych we wszechobecnym złocie symbolizującym sferę boską – niebiańską. Rzeźby wkryujskie wypełniały wnętrze ogromnej, blisko siedmiometrowej długości szafy. Osiem mniejszych płaskorzeźb, w tym płyta z Ogrójcem, rozmieszczone były po cztery w kwaterach skrzydeł bocznych. Znana z biblijnych opisów chronologia wydarzeń Męki Pańskiej pozwala lokować płytę w lewej górnej kwaterze lewego skrzydła. Narracja kolejnych scen przebiegała od strony lewej do prawej i z góry na dół.

Kompozycja przedstawienia świadczy o dobrej znajomości niezwykle popularnych na przełomie XV/XVI wieku grafik o tematyce pasyjnej. Wyraźne analogie widoczne są zwłaszcza do miedziorytu o tym samym tytule wybitnego niemieckiego rytownika Martina Schongauera.

Kinga Krasnodębska



Sygnatury i napisy:

Napis: numer inwentarzowy: czerwoną farbą: P.S. 727

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

warsztat zachodniopomorski

Rodzaj obiektu

sztuka sakralna, kwatera ołtarza, płaskorzeźba

Technika

złocenie, malowanie, rzeźbienie

Tworzywo / materiał

złocenia, pozostałości polichromii, drewno dębowe

Pochodzenie / sposób pozyskania

pozyskanie własne

Czas powstania / datowanie

około 1510 — 1520

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Pomorze Zachodnie, region historyczny (Europa); znalezienie: Ueckermünde (Wkryujście), kościół

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/Szt/111

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji Muzeum Narodowe w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3, Szczecin

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd