treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: karykatury

Obiekty

26
lico

Polowanie na łasicę

Benard, Sabatier L.-J.-B. wg, Adam Victor fig.

XIX

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Płaskorzeźba z drewna lipowego, technika strugania, polichromowana przedstawiająca grupę kobiet i ekonoma. Centralnie zakomponowana została grupa kobiet, składająca się z 5 osób, idących drogą (droga niepolichromowana). Sylwetki trzech kobiet w całości, dwóch – widoczne tylko głowy. Kobiety z przodu są w sukienkach sięgających za kolana (kobieta z lewej ma w pasie przewiązany  fartuszek), białych chustkach na głowie i zawiązanych pod brodą, półbutach. Kobieta z prawej, w prawej ręce trzyma sierp, w lewek koszyczek. Kobieta w środku – w prawej ręce trzyma sierp. Kobieta  z lewej – sierp trzyma w lewej ręce. 
Z lewej strony płaskorzeźby zakomponowana postać ekonoma., w fioletowej kurtce przespanej pomarańczowym pasem, z przewieszona przez ramię torbą, w żółtawym kapeluszu z rondem, w brązowych spodniach wpuszczonych w buty z cholewami. Postać przedstawiona z tyłu, głowa z profilu. W prawej ręce, przez łokieć, wysunięty bat. W głębi z prawej strony ekonoma – sylwetki dwóch kobiet en face, z lewej – dwoje dzieci. 
Z prawej strony płaskorzeźby – pole, na którym w głębi widoczne są snopy zboża, z przodu – na polu za ogrodzeniem, postać chłopca w czerwonej szpiczastej czapce, czerwonej bluzie i niebieskich spodniach. W głębi na tle widoczne, z prawej strony,  dworek oraz dalej 3 chaty.

Na pańszczyźnie

Walenciuk, Zygmunt

1983

Muzeum Narodowe w Lublinie

ML/H/F/1030 - W centralnej części widok na Pomnik Unii Lubelskiej w owalnym obramowaniu z ornamentem i herbem Lublina. W górnej części aktorzy trupy Pawła Ratajewicza. Kalendarze na poszczególne miesiące swobodnie rozrzucone na tle fotografii architektury Lublina i Lubelszczyzny, m.in. Puław, karykatur i fotografii z przedstawień. W górnej części chorągiew z datą 1871 trzyma aktor i dyrektor teatru Stanisław Krzesiński (1810 - 1902). Przebrany jest do roli Kwika w 

Kalendarz fotograficzny na 1871 rok

Atelier A. Nowaczyński

1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

ML/H/1561/8 - W prawej części sceny stoi mężczyzna, pośrodku umiejscowiona sztaluga a po lewej modelka. Młody mężczyzna w natchnieniu z widocznym dynamizmem maluje akt kobiety. W prawej ęce trzyma pędzel, w  lewej paletę, z której spływają farby i dodatkowe pędzle. Ubrany w rodzaj fartucha i spodnie. Pochylony w kierunku obrazu, prawa noga zgięta w kolanie. Twarz wyraża przejęcie, oczy wpatrzone w modelkę. Widoczny na sztalusze szkic przedastawia wychudzoną kobietę wspartą o drzewo, wokół którego wije się wąż (biblijna Ewa). Obok na podeście wspartym na książkach stoi młoda modelka o okrągłych kształtach. Włosy długie, jasne, prawy łokieć wsparty na wysokim stojaku. Ściany pracowni pokrywają różnego formatu obrazy oraz wieniec ze wstążką i umieszczonymi w jego wewnętrznym polu patrzącymi oczami. Cała scena umieszczona w polu o kształcie przypominającym prostokątną paletę. Poniżej napis: modernista w natchnieniu.

Modernista w natchnieniu

Barwicki, Władysław

1913

Muzeum Narodowe w Lublinie

popiersie - Ujęcie z przodu; Portret młodej kobiety w popiersiu o szczupłych ramionach, długiej smukłej szyi z głową przechyloną lekko i nieznacznie skręconą w kierunku lewego ramienia. Twarz szczupła, owalna z lekko wydłużoną brodą, wydatnym podłużnym, lekko garbatym cienkim nosie, dużych migdałowych, marzycielsko rozwartych oczach, włosy odsłaniające uszy kunsztownie upięte w węzeł z tyłu głowy. Prosto wycięty dekolt lekkiej sukni odsłania kark i szyję, z przodu szpic dekoltu między piersiami wypełnia koronka.

Portret Zofii Jachimeckiej

popiersie

Laszczka, Konstanty

między 1911 — 1912

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena alegoryczna - ujęcie z przodu; Na pierwszym planie grupa postaci: w centrum ujęta diagonalnie postać topielca podtrzymywana za ramiona przez dwóch rybaków stojących w łodzi. Za nogi ujmuje go stojący na nabrzeżu, odchylony do tyłu młodzieniec po prawej. Z lewej trzy postacie kobiet w długich niebieskich sukniach: dwie stojące, jedna klęcząca z rękoma wyciągniętymi do topielca. W tle przestrzeń morza z przewagą tonów zieleni, akcenty błękitu. Horyzont na wysokości 4/5 obrazu. Niebo zasnute poziomym układem obłoczków różowych, żółtawych i szarych.

Topielec

scena alegoryczna

Geisler Alfred

1935

Muzeum Narodowe w Szczecinie

R/6710/ML - Scena satyryczna. Spoza ukazanego u dołu fragmentu gabloty widoczne 
częściowo głowy trzech mężczyzn o karykaturalnych rysach twarzy. Ich wzrok skierowany na umieszczoną w gablocie kartkę z rosyjskim napisem oraz wizerunek rosyjskiego orła. Formy uzyskane przez gęste, nakładające się punktowania, w karnacji twarzy dominuje czerwień, na jej tle wyraźnie wydobyte białka oczu i zęby. Gablota w tonacji brązu, rysunek form podkreślają błękitne kreski.

Siła przyzwyczajenia

Boguski, Henryk Jan Witold

1917

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/962/ML - Karykatura - portret aktorki Pauliny Wojnowskiej. Ujęta całopostaciowo, głowa en face, tułów 3/4 w prawo. Ubrana w długi płaszcz, który podtrzymuje prawą dłonią, w lewej parasol. Na głowie kapelusz, pod szyją mucha.

Paulina Wojnowska. Teka Melpomeny

Zakład Litograficzny Aureliusza Pruszyńskiego

1904

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/102/ML - Pełnopostaciowa karykatura Napoleona Bonaparte. Ukazany w pozycji stojącej, w rozkroku, głowa 3/4 w prawo. Prawa dłoń ukryta za połą munduru, lewa ręka za plecami. Twarz o przerysowanych cechach - duże oczy o groźnym spojrzeniu, ostro zakończony nos, wystający podbródek. Na czole kosmyk włosów wystający spod kapelusza typu bicorne. Ubrany w szaro-zielony mundur z czerwoną stójką i mankietami, na ramionach złote epolety. Obcisłe, białe spodnie, czarne, wysokie buty z ostrogami. Na piersi dwa ordery. Przy lewym boku złota szpada. Rysunek wydobyty czarnym konturem, partie kolorowe pokryte jednolitą plamą. Schematycznie zaznaczony światłocień.

Napoleon Bonaparte - karykatura

Kietlicz-Rayski, Konstanty

1900 — 1925

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/6709/ML - Postać dziecka. Ukazane 3/4 w lewo, płaczące, w pozie klęczącej, podparte lewą dłonią. Głowa okrągła, pokryta kosmykami krótkich włosów. Twarz
pucołowata, zaczerwieniona, z zaciśniętymi oczami, szeroko otwarte usta. Prawa ręka z uniesioną dłonią wyciągnięta do przodu. Ubrane w błękitną koszulkę o podwiniętych do łokci rękawach. Klęczy na kawałku żółtej tkaniny, obok leżąca lalka.
u góry napis majuskułą: STANOWCZE ŻĄDANIE; u dołu: LUBLIN 1917 ROKU
na odwrociu: rysunek oryginalny Witolda Boguskiego z Lublina

Stanowcze żądanie

Boguski, Henryk Jan Witold

1917

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/6707/ML - Scena rodzajowa. Na tle równinnego krajobrazu w prawym dolnym rogu grupa trzech karykaturalnie wyobrażonych mężczyzn. Jeden w pozycji stojącej,
przykłada do oka długą lunetę. Dwaj pozostali siedzą na ułożonej poziomo walizce. Twarze wykrzywione grymasem smutku, mężczyzna po lewej prawą 
dłonią ociera oczy. Postacie usytuowane przy biegnącej zyzgakiem w lewo 
dróżce. Na linii horyzontu pas lasu, powyżej błękitne niebo zasnute chmurami.
U góry napis majuskułą: FRAGMENTY WOJENNE Z R. 1917; u dołu: TATA NIE WRACA

Tata nie wraca

Boguski, Henryk Jan Witold

1917

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/6706/ML - Karykatura wychudzonego mężczyzny, 3/4 w lewo, w ujęciu do bioder. Sczupła, zaczerwieniona twarz o zapadnietych policzkach, długi nos, odstające uszy. Zmarszczone czoło przechodzi w łysinę. Ubrany w marynarkę, zieloną kamizelkę w prążki i białą koszulę. Ręce ugięte w łokciach, dłonie splecione na 
wysokości klatki piersiowej i oparte o żółtą laskę. W tle błękitne niebo 
z białymi obłokami chmur, po lewej fragment roslinności.
U góry majuskułowy napis: Z WOJNY ŚWIATOWEJ  R. 1917; u dołu: OBYWATEL WOLNEJ POLSKI
na odwrociu oł.: Litogr. Ad. Jarzyński Lublin, rys. Witold Boguski.

Obywatel wolnej Polski

Boguski, Henryk Jan Witold

1917

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/6705/ML - Scena rodzajowa o zabarwieniu satyrycznym. W lewym dolnym rogu fragment blatu stołu z szklankami, filiżanką i napoczętym bochenkiem chleba. Za stołem dwaj trzymający się za brzuchy mężczyźni o karykaturalnie przerysowanych, wyrażających ból twarzach. W głębi po lewej prostokątny otwór drzwi. Na jego tle pospiesznie opuszczająca pomieszczenie kobieta. Odwrócona tyłem, pochylona, z rękami trzymanymi na brzuchu. Kolorystykę tworzą drobne, 
nakładające się punkty: niebieskie, czerwone, żółte, zielone i brązowe. U góry zielony, majuskułowy napis: FRAGMENTY WOJENNE Z R.  1917; u dołu: PO ŚNIADANIU Z CHLEBEM KARTKOWYM

Po śniadaniu z chlebem kartkowym

Boguski, Henryk Jan Witold

1917

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/6704/ML - Scena rodzajowa o zabarwieniu satyrycznym. Na pierwszym planie karykaturalne wyobrażenie otyłej kobiety, 3/4 w lewo, do wysokości bioder. 
W lewym górnym narożniku ukazane od tyłu postacie trzech mężczyzn dobijających się do drzwi z napisem: PIEKARNIA.
Przedstawienie opatrzone u góry czerwonym majuskułowym napisem: FRAGMENTY WOJENNE Z R. 1917; u dołu: DZIAŁO 200 CM-TROWE.
na odwrociu: Litogr. A. Jarzyński Lublin rys. Witold Boguski

Działo 200 cm-trowe

Litografia i drukarnia A. Jarzyńskiego

1917

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/6648/ML - Karykaturalnie przerysowany wizerunek dwóch mężczyzn. Ukazani w pełnych postaciach, 
z profilu, w ruchu, skierowani twarzami do siebie. Po lewej mężczyzna w długim,  szmaragdowozielonym płaszczu z postawionym kołnierzem, obcisłych spodniach i pantoflach
z długimi, spiczastymi noskami. Prawą, opuszczoną dłonią obejmuje dużą, żółtą teczkę na dokumenty. W lewej - uniesionej trzyma obszerną błękitną czapkę. Twarz o moco zaróżowionej karnacji, niskie czoła, długi nos, usta rozciągnięte w uśmiechu. Mężczyzna po prawej w długim amarantowym płaszczu z szerokim czarnym kołnierzem i obszyciem przy rękawach i na dole,
żółtej czapce z szerokim, brązowym otokiem i czarno-żółtych butach ze spiczastymi noskami. Lewa ręka uniesiona w geście pozdrowienia, na palcu wskazującym pierścień z czerwonym oczkiem. Twarz o grubych rysach, wydatny nos, wysunięta dolna warga. Formy malowane 
płasko, określone delikatnym konturem. Fałdy strojów podkreślone złotymi smugami. Tło neutralne, białe, z przebiciami różu i ugru. U dołu napisy identyfikujące postacie.

Spotkanie

Kietlicz-Rayski, Konstanty

1923

Muzeum Narodowe w Lublinie

ML/H/P/336 - 

Studniak

Stowarzyszenie „Bratniej Pomocy” Uniwersytetu Lubelskiego

Muzeum Narodowe w Lublinie

ML/H/P/334 - 

Gaudeamus

Stowarzyszenie „Bratniej Pomocy” Uniwersytetu Lubelskiego

1931

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 26 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd