treść serwisu

Roman Potocki na łożu śmierci

Rysunek

Jest częścią kolekcji: Malarstwo i rysunek

Występuje w ścieżce edukacyjnej: Zwyczaje obyczaje

Nota popularyzatorska

Rysunek wykonany przez Teodora Axentowicza przedstawia Romana Potockiego (1851 – 1915) na łożu śmierci. Roman Potocki, III ordynat łańcucki wraz ze swą drugą żoną Elżbietą z Radziwiłłów, położył wielkie zasługi dla zamkowej rezydencji inicjując wielką przebudowę zamku i okolicy, której zamek zawdzięcza obecny swój wygląd. Przebudowa objęła wszystkie kondygnacje zamku, a także park, wprowadzono też szereg technicznych nowinek jak kanalizację (woda została doprowadzona z pobliskiej Handzlówki), światło elektryczne czy ogrzewanie typu nawiewowego, prototyp obecnego centralnego ogrzewania. Z tego tez czasu pochodzą łazienki w zamku z oryginalnymi wannami i armaturą wykonaną przez firmę Gramlick z siedzibą w Oxfordzie. Przebieg tej przebudowy zasługuje na dodatkowe uznanie, gdyż z pietyzmem zachowano starsze pomieszczenia z czasów Lubomirskich, poprzednich właścicieli zamku. Dzięki temu możemy obecnie podziwiać apartamenty należące do księżnej marszałkowej Lubomirskiej, a nawet starsze (XVII w Sala pod Stropem czy Pokój pod Zodiakiem). Teodor Axentowicz to uznany polski malarz i rysownik (1858 – 1938). Był portrecistą, profesorem Szkoły Sztuk Pięknych w Krakowie (przekształconej w ASP), często tworzył też na zamówienie i właśnie tutaj mamy do czynienia z jednym z takich zamówień. Moda na zamawianie pośmiertnych rysunków czy fotografii wywodzi się portretów trumiennych, rozpowszechnionych w Polsce wśród szlachty XVII i XVIII w. Były to obrazy malowane na blasze, głównie w technice olejnej; miały kształt dostoswany do boku trumny, gdzie były montowane od strony głowy zmarłego, aby w ten symboliczny sposób mógłby on uczestniczyć we własnym pogrzebie. Były to portrety bardzo werystyczne, bez żadnych upiększeń, za to w bogatym stroju (tzw. pompa funebris). Z biegiem czasu wartość artystyczna tych wizerunków bardzo spadała, aż w końcu zostały zastąpione przez rysunek i fotografię. Zmienił się tez sposób przedstawienia zmarłego – wizerunek jest dalej werystyczny, ale bez bogatego stroju, zyskuje natomiast otoczenie zmarłego (kwiaty, świece).

Bożena Rybkowska

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Axentowicz, Teodor (1859-1938)

Rodzaj obiektu

rysunek, malarstwo

Technika

rysunkowe

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

decyzja administracyjna

Czas powstania / datowanie

XX wiek

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Łańcut (Europa, Polska)

Właściciel

Muzeum - Zamek w Łańcucie

Numer identyfikacyjny

S.3MŁ

Lokalizacja / status

obiekt na ekspozycji wewnętrzna

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd