treść serwisu

W pracowni Apellesa XII

Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna

Nota popularyzatorska

Trzy fotografie będące w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie zatytułowane „W pracowni Apellesa XI, XII, XIII” stanowią część najbardziej znanego dzieła Mikołaja Smoczyńskiego – „The Secret Performance” (1983–1993). Cykl te został zainspirowany jego pracą „Double Object”, która powstała jako wyraz „prób realizacji malarstwa” za pomocą środków sztuki współczesnej. Ze swoich obrazów rozmontowanych na części Smoczyński stworzył dwie przestrzenne formy. Po przeniesieniu ich do pracowni Instytutu Wychowania Artystycznego w Lublinie odkrył nowe możliwości dla swojej sztuki, analizy malarstwa i obrazu. Rozpoczął eksperymenty z fotografią wykorzystując różne obiekty, przemieszczał je w czasie długiego naświetlania klatki fotograficznej. Były to jego performances „dla jednej osoby”. Z czasem Smoczyński zrezygnował z obiektów, jego prace coraz bardziej wnikały w przestrzenie, dla których i w których powstawały. Od lat dziewięćdziesiątych tworzył i dokumentował swoje architektoniczne interwencje przestrzenne – efemeryczne instalacje w przestrzeniach galerii. Czarnobiała fotografia stała się jednym z ważniejszych mediów, jakimi Smoczyński się posługiwał. Doskonale łączył ją ze swoimi realizacjami przestrzennymi.

Twórczość Smoczyńskiego, mimo minimalnych środków wyrazu jest wyrafinowana wizualnie i nośna ideowo. Metafizyka i mistyka obrazu, a w konsekwencji malarstwa, były niezwykle istotne dla jego twórczości. Świadczą o tym jego teksty, zapisy przemyśleń towarzyszących mu podczas przygotowań do realizacji danej instalacji oraz komentarze analityczno-krytyczne swoich prac spisywane później. Tytuł „W pracowni Apellesa” sugeruje odniesienie do tradycji przedstawień atelier artysty, często wypełnionego obrazami (obraz w obrazie), ale również przypomina o starożytnym kanonie w sztuce, rozumianym jako obiektywna prawda, którą artyście udało się odkryć.

Marlena Chybowska-Butler



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na odwrocie przy dolnej krawędzi pracy w środku; ołówkiem: MIKOŁAJ SMOCZYŃSKI | "W PRACOWNI APELLESA" | FOTOGRAFIA
  2. Sygnatura;napis: na odwrocie przy dolnej krawędzi pracy w środku; ołówkiem : Smoczyński
  3. Pieczęć: na odwrocie u dołu z prawej; czerwona, okrągła, zatarta : Muzeum Narodowe w Szczecinie

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Smoczyński, Mikołaj (1955-2009)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 63.5 mm, szerokość: 79 mm

Rodzaj obiektu

fotografia

Technika

fotografia

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup od autora

Czas powstania / datowanie

około 1984

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Lublin (województwo lubelskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/WGraf/1084

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd