treść serwisu

W pracowni Apellesa XIII

Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna

Nota popularyzatorska

Trzy fotografie „W pracowni Apellesa XI, XII, XIII” (ok. 1984) stanowią część najbardziej znanego dzieła Mikołaja Smoczyńskiego – „The Secret Performance”. Cykl ten powstawał w latach 1983–1993 w pracowni Instytutu Wychowania Artystycznego UMCS w Lublinie. Smoczyński studiował malarstwo, jednak szybko postanowił „próbować realizować malarstwo” w kontekście i za pomocą innych mediów. Na początku rozmontował swoje obrazy, niedokończone lub nigdy nie namalowane, i połączył ich części (płótno, listwy ram) w dwa obiekty. Tak powstał „Double Object” (1980), który zapoczątkował doświadczenia Smoczyńskiego z fotografią, i bez którego artysta nie rozpocząłby „The Secret Performance”. W pierwszych pracach z tego cyklu, w tym w znajdujących się w kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecnie, Smoczyński wykorzystywał elementy „Double Object”. Smoczyński był niezwykle precyzyjny w aranżacji przestrzeni i ustawieniu kadrów, własnoręczne wykonywał finalne odbitki. Dla niego proces twórczy, od momentu narodzin idei dzieła, był równie ważny jak rezultat. Świadczą o tym pozostawione przez niego teksty, zapisy przemyśleń, towarzyszących mu podczas przygotowań do realizacji danej wystawy (w latach dziewięćdziesiątych były to najczęściej efemeryczne instalacje tworzone do konkretnej przestrzeni galerii) oraz komentarze analityczno-krytyczne swoich prac spisane ex post.

Tytuł „W pracowni Apellesa” sugeruje odniesienie do tradycji malarstwa przedstawiającego pracownię artysty oraz ukazywanie „obrazu w obrazie”. Czarnobiałe fotografie Smoczyńskiego, minimalistyczne w formie, są głębokim namysłem nad problemem malarstwa i rzeczywistości: co określa się jako obraz, i co rozumieć można jako rzeczywistość.

Marlena Chybowska-Butler



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na odwrocie przy dolnej krawędzi pracy w środku; ołówkiem: MIKOŁAJ SMOCZYŃSKI | "W PRACOWNI APELLESA" | FOTOGRAFIA
  2. Napis;sygnatura: na odwrocie przy dolnej krawędzi pracy w środku; ołówkiem: Smoczyński
  3. Pieczęć: na odwrocie u dołu z prawej strony; czerwona okrągła, zatarta: Muzeum Narodowe w Szczecinie

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Smoczyński, Mikołaj (1955-2009)

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 64.5 mm, szerokość: 79 mm

Rodzaj obiektu

fotografia

Technika

fotografia

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup od autora

Czas powstania / datowanie

około 1984

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Lublin (województwo lubelskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/WGraf/1085

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd