Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Sztuka starożytna
13.4 średn. bez uchwytów
Terminem lekanis określane są w ceramice greckiej niewielkie czarki z pokrywką z dwoma poziomo ustawionymi uchwytami (imadłami), umieszczone na niskiej stopce. Wilanowski egzemplarz zachował się w bardzo dobrym stanie – nie jest klejony ani uzupełniany. W kolekcji znajduje się także pokrywka do kompletu (nr. inw. Wil.5246). Lekanis przybierały różne kształty – przykłady z wczesnego VI wieku p.n.e. mają ścianki rozchodzące się ukośnie, natomiast późniejsze egzemplarze, z końca V w p.n.e. ścianki wznoszące się prosto. Zabytek wilanowski należy do tej drugiej grupy.
Jak powstało to starożytne naczynie? Najpierw wytoczono je na kole garncarskim i doklejono uchwyty. Po lekkim przeschnięciu powierzchnię pokryto firnisem, czyli delikatną, specjalnie przygotowaną i oczyszczoną glinką bogatą w żelazo. Jednak czarny kolor pojawiał się dopiero po wypale w piecu. Najpierw naczynia wypalano w atmosferze z dostępem tlenu, a po osiągnięciu odpowiedniej temperatury odcinano jego dopływ (zamykając otwory pieca i być może dokładając mokrego drewna), dzięki czemu zawarte w wierzchniej glince tlenki żelaza ulegały redukcji i zmieniały kolor z czerwonego na czarny. Glinka ta także lekko się nadtapiała – nadając naczyniom charakterystyczny, satynowy połysk, który wilanowska lekanis zachowała do dziś.
Agnieszka Żuber, na podstawie badań W. Dobrowolskiego
„Wazy Greckie Stanisława Kostki Potockiego”, Warszawa 2007.
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
naczynie użytkowe...
Technika
czarnofirnisowanie
Tworzywo / materiał
glina
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna