Krzesło — pastisz mebla gotyckiego
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Portret polski
Opisywany portret jest drugim portretem hrabiny Pelagii Potockiej (1831-1911) w zbiorach wilanowskich (zob. Wil.1391).
Przedstawia popiersie (3/4 postaci, zwrot w prawą stronę) kobiety będącej w średnim wieku, o bujnych, prawdopodobnie półdługich czarnych włosach, upiętych z tyłu, odzianej w czarną suknię, skromną i gładką, wykończoną przy stójce wąską białą koronką. Na tym tle wyraźnie odcina się złoty krzyżyk, stanowiący formę ozdobnego zapięcia pod szyją. Tło za portretowaną gładkie, ciemne.
Pelagia Potocka była córką Hermana Potockiego (1801-1866) i jego żony Antoniny Potockiej z domu Mokronowskiej (1804-1845).
Pantaleon Szyndler jest znany w historii sztuki przede wszystkim jako malarz scen haremowych (na przykład jedno z jego dzieł o takiej tematyce, Dziewczyna w kąpieli, znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Krakowie). Charakter dzieła pochodzącego ze zbiorów rodziny Potockich uderza w tym kontekście swoją odmiennością. Wizerunek hrabiny cechuje oszczędność środków wyrazu. Według Teresy Pocheć-Perkowskiej (Dzieje zbioru malarstwa z Rosi w galerii wilanowskiej w świetle danych archiwalnych - 1981), Szyndler otrzymał od hrabiego ordynata Stefana Potockiego (1823-1910) za namalowany w Rosi w 1894 r. portret siostry sumę pięciuset rubli.
Pelagia Potocka; Pantaleon Szyndler; historyczna kolekcja wilanowska; Ordynacja Roska.
Agnieszka Woźniak-Wieczorek
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 75,5 cm, szerokość: 57,0 cm
Rodzaj obiektu
obraz
Technika
olej
Tworzywo / materiał
płótno
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
4. ćwierć XIX wieku
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
ok. 1894
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna