Szafka –sedes [postument – sedes]
Mebel (postument-sedes)
połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Rzemiosło artystyczne Dalekiego Wschodu
Porcelanowy wazon na stosunkowo wysokiej stopie płynnie przechodzącej w owoidalny brzusiec, dalej miękko przechodzący w stosunkowo wąską szyję z rozszerzającym się wylewem. W górnej części brzuśca po bokach zaznaczone dwa plastyczne uchwyty. Naczynie ozdobiono dekoracją ze złoconego brązu zaczynającą się od cyzelowanej podstawy obejmującej stopę wazonu przez modelowane plastycznie uchwyty łączące się z oprawą obwodu wylewu. Elementy te dodano później, dostosowując wygląd przedmiotu do gustu europejskiego.
Powierzchnia wazonu została pokryta półprzejrzystym, seledynowym szkliwem z kraklami – w typie porcelany Ge. Kolorystyka ta nawiązuje do jadeitu, który był bardzo cennym i niezwykle pożądanym materiałem w kulturze chińskiej i japońskiej. Pękną barwę szkliwa zdobi dodatkowo krakelura – siatka spękań – w przypadku tego naczynia wykonana celowo, podbarwiana, dla podniesienia wartości artystycznej i wizualnej wazonu.
Historia seladonów - inaczej zielonych wyrobów - w typie Ge, sięga czasów chińskiej dynastii Song (960-1279). Nazwa „Ge” pochodzi o imienia jednego z braci garncarzy Zhang. Legenda opowiada o dwóch braciach pracujących w sławnej manufakturze w Longquan. Głosi ona, iż starszy wynalazł recepturę na seladony ze spękaniami, zaś młodszy dał początek naczyniom również o barwie seledynowej, ale o innych właściwościach i wyglądzie, nazywanych seladonami z Longquan.
Podczas długiego panowania cesarza Qianlong (1735-1796) doskonalono techniki wytwarzania porcelany, ale estetyka nawiązywała do dawnych osiągnięć. Wazon ten powstał z dużym prawdopodobieństwem w jednej z wytwórni w słynnym Jingdezhen podczas panowania Qianlong z przeznaczeniem na eksport do Europy.
W wilanowskiej kolekcji porcelany dalekowschodniej znajdują się jeszcze cztery zbliżone kształtem i dekoracją wazony, tworzące wspólnie garnitur.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 26,5 cm, szerokość: 18,5 cm
Technika
złocenie, szkliwienie
Tworzywo / materiał
porcelana; brąz
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
połowa XIX wieku
Muzeum – Zamek w Łańcucie
1827
Muzeum Zamkowe w Malborku
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna