![MNS/Sp/1771 Obraz z cyklu Moja gramatyka NIE-RO-ZU-MIEM - ujęcie z przodu; Kompozycja abstrakcyjna w układzie pionowo wydłużonego prostokąta. Na jednolicie szarym tle widoczne dwa elementy: w górnej partii kompozycji - biała, nieregularna plama, z mniejszą, czerwoną plamą w jej centrum; w dolnej części kompozycji - czerwona kropka. Poniżej białej plamy monochromatyczne, wyodrębnione jedynie w gładkiej fakturze obrazu (w postaci lekkich zgrubień konturu) trzy podobne, nieregularne formy, z których dwie z mniejszą plamą w środku.](/brepo/panel_repo/2024/02/21/fb87et/contain-360-1000-max-mns-sp-1771-diga2648-m.jpg)
NIE-RO-ZU-MIEM
2002
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna
U podstaw twórczości Andrzeja Ciesielskiego (1946–2022) leżała pasja kolekcjonowania, szacunek dla codzienności i umiejętność twórczego przetwarzania tych jej fragmentów, które uchodzą za drugorzędne i nieistotne. Artysta podkreślał, że interesują go rzeczy, które są z pozoru nieciekawe, nieatrakcyjne, banalne – rzeczy niepotrzebne, które przywraca do życia trochę z żalu, a trochę z ironii.
Ciesielski lubił pracować seriami, konsekwentnie realizował rozbudowane zespoły prac, chętnie sięgając po różnorodne techniki. Był mistrzem brikolażu i precyzyjnym konstruktorem zaskakujących wizualnych kompozycji, w których rytm, porządek i sens estetyczny wydobywał z odpadów codzienności – skrawków makulatury, zużytych biletów komunikacji miejskiej, znalezionych na ulicy zapalniczek, czy zapałek – tak jak w przypadku zrealizowanej w 1999 r. pracy Szukam indywidualności.
W ramach tego projektu powstało kilkadziesiąt tekturowych plansz wypełnionych rzędami zapałek. Prace te artysta prezentował na wystawach w wieloelementowych układach pokrywających duże powierzchnie ścian. W 2004 r. dwadzieścia spośród plansz cyklu trafiło do zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie. W Szukam indywidualności elementem dynamizującym kompozycję, są nienormatywne zapałki, takie które nie pasują do obowiązującego wzorca i wymykają się standaryzacji. Są zbyt duże, zbyt cienkie, zakrzywione lub zrośnięte. Te odstępstwa od normy stają się wyrazem afirmacji indywidualności rozbijającej monotonną jednakowość.
Magdalena Lewoc
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 100 cm, szerokość: 70 cm
Rodzaj obiektu
brikolaż
Technika
technika własna, klejenie
Tworzywo / materiał
drewno, tektura
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
2002
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2009
Muzeum Narodowe w Szczecinie
2011
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna