Pałasz oficerski regimentu konnego królów saskich
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
Jest częścią kolekcji: Porcelana miśnieńska
Porcelanowa figurka małpy grającej na trąbce (mocno uszkodzona – brakująca lewa ręka z instrumentem). Postać ubrana jest w strój typowy dla XVIII wieku - niebieski szustokor i kwiecistą kamizelkę, na głowie nosi jasną perukę z lokami. Przedstawienie należy do serii „Małpia orkiestra” zaprojektowanej przez Johanna Joachima Kaendlera w roku 1753 oraz powtórnie modelowanej w roku 1765. Inspirację dla artysty stanowiły rysunki Christophe’a Hueta (1694-1759), które dostarczył do miśnieńskiej wytwórni, aby służyły za wzory dla modelerów. Co ciekawe, te prace zachowały się do dziś w archiwum fabryki.
Seria ta, stworzona u szczytu twórczych sił Kaendlera, cieszyła się dużą popularnością we Francji. Wiadomo, że 19 figurek zakupiła u handlarza Lazare Duvaux Madame de Pompadour już w roku ich produkcji. W skład orkiestry oprócz trębacza wchodziły m.in. dyrygent, organista, flecista, kotlista (wraz z druga postacią niosącą instrument) oraz małpka grająca na lirze korbowej, a także tancerz i śpiewaczki. Zainteresowanie figurkami było tak duże, że już po 10 latach od ich stworzenia formy gipsowe zaczęły się zużywać i w latach 1765-66 trzeba było stworzyć kolejne. Motyw singerie, czyli małp przebranych w ludzkie stroje i zachowujących się jak ludzie, zwykle o zabarwieniu humorystycznym był w sztuce rokoka bardzo popularny. Nie dziwi więc fakt, że został wykorzystany także w Miśni.
Dokładna data produkcji figurki wilanowskiej nie jest znana. W inwentarzu spisanym po 1864 roku odnaleźć można pozycję: Figurek porcelanowych, małpków poprzebieranych szt.4, z którym najprawdopodobniej można łączyć figurkę trębacza, a także inne, które się nie zachowały. Zapis ten świadczy o obecności w kolekcji wilanowskiej figurki już po połowie XIX wieku, choć mogła się ona należeć do niej także wcześniej.
Autor / wytwórca
Wymiary
cały obiekt: wysokość: 13,3 cm, szerokość: 5,5 cm
Rodzaj obiektu
rzeźba - cała postać
Technika
farby naszkliwne, złocenie
Tworzywo / materiał
porcelana
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
1726 — 1750
Muzeum Zamkowe w Malborku
1691 — 1710
Muzeum Zamkowe w Malborku
1725 — 1730
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna