treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: wesele

Obiekty

36
Kompozycja w formie stojącego prostokąta. Konny orszak weselny na tle zimowego pejzażu. Na pierwszym planie drużba na koniu, z biczem w prawej ręce. Za nim jeźdzcy i wozy konne z gośćmi weselnymi.

Wesele krakowskie

Wierusz-Kowalski, Alfred

1890 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

ML/MART/4587 - Dynamiczna scenka rodzajowa przedstawiająca orszak ślubny. Rozpędzony woz z roześmianą    parą młodą i świadkami, zaprzężony w dwa konie jedzie wiejską drogą; w tle fragment fasady kościoła i chałupa drewniana z lewej strony. Po prawej wiwatujący młodzi mężczyźni na koniach; wszyscy ubrani w ludowe stroje krakowskie. Tuż obok koni drogą biegnie łaciaty piesek.

Wesele krakowskie

Kossak, Wojciech

Muzeum Narodowe w Lublinie

Ujęcie odwrocia. Przedstawienie czteroosobowej żydowskiej kapeli grającej we wsi.

Kapela

metaloplastyka

Pacanowski, Bolesław

1950 — 1959

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

Wielopostaciowa scena przed góralską chatą (karczmą?). Niemal wszystkie postaci w regionalnych strojach góralskich. Po prawej - drewniana, kryta gontem chata z gankiem, na którym stoją dwie kobiety i kilku mężczyzn, wśród nich Żyd; z jednego z okien wyhyla się kobieta (w ciemnej sukni, ze złotą biżuterią i broszą) i spogląda na scenę przed karczmą (?). Kilka osób obserwuje scenę przywitania młodego górala z kobietą i małym chłopcem. Kobieta siedzi na rozłożnej na ziemi tkaninie, obok niej siedzi starszy góral w kapeluszu, z fajką w ustach. Chłopiec, ubrany w białą długą koszulę przewiązaną sznurkiem, opiera się prawą ręką o kobietę, w dłoni trzymając jabłko, pod lewym ramienim trzyma książkę. Młody mężczyzna podchodzi do nich z rozłożonymi rękoma i uśmiechem na twarzy. W prawej dłoni trzyma kapelusz przystrojony wsążkami i stroikiem z kwiatów. Za nimi stoją dwie kobiety - jedna z nich spogląda na wprost, druga wskazuje palcem lewej dłoni na nadchodzącego mężczyznę. Obok na schodach siedzi bosonogi chłopiec oraz stoi para - bosa dziewczyna opiera się o młodego mężczyznę. W centrum obrazu stoi wóz z sianem, na którym siedzi dziewczynka spoglądająca na wprost. Obok niedokończone (?) głowy dwóch koni. W tyle -  wychodzi z doliny orszak weselny i, witany przez dwóch grajków, zmierza w kierunku widocznego (po lewej stronie na pagórku) drewnianego kościoła, otoczonego drzewami. Na horyzoncie widoczne wysokie skaliste szczyty.

Na Podhalu

Lipiński, Hipolit

1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

Przód

Figurka aktora

nieznany

XVIII wiek

Muzeum – Zamek w Łańcucie

Ujęcie z góry, recto, kartka w linię, zapisana pismem odręcznym

List do Ewy Małkowskiej-Bieniek

Zylbert, Dawid

2011-12-10

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

lico

Suterena

projekt scenografii teatralnej

Pacanowski, Bolesław

1949 — 1951

Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN

ML/H/F/19/1 - Na fotografii pozuje 16 dziewcząt - uczennic gimnazjum. Ubrane sa w stroje ludowe: pasiaste spódnice, kamizelki, korale. Niektóre mają na głowach wianki z kwiatów. Stoją na chodniku przed budynkiem na tle czarnych, zakończonych łukiem drzwi. 
Fotografia wykonana z okazji 35. lecia Gimnazjum H. Czarnieckiej w Lublinie.

Uczennice Gimnazjum H. Czarnieckiej w Lublinie

nieznany

Muzeum Narodowe w Lublinie

Portret Marii Pareńskiej. Na neutralnym tle kartonu popiersie młodej kobiety usytuowane po prawej stronie kompozycji. Ukazana profilem w lewo, głowa lekko pochylona na bok. Twarz o łagodnych, regularnych rysach. Oczy niebieskie o ciężkich, opadających powiekach, regularne łuki brwiowe, pełne, jasnoczerwone usta. Włosy ciemne, podkreślone pasmami czerni, zaczesane do tyłu i ściągnięte nad karkiem szeroką kokardą. Twarz modelowana delikatnymi, roztartymi plamami szarości na tle rozbielonej żółcieni. Kształt wydobyty subtelną, miękką linią konturu. Ubrana w szarą suknię, pokrytą prześwitami błękitu, pokrytą czarnymi geometrycznymi i roślinnymi wzorami.

Portret Marii Pareńskiej

Wyspiański, Stanisław

1902

Muzeum Narodowe w Lublinie

S/G/962/ML - Karykatura - portret aktorki Pauliny Wojnowskiej. Ujęta całopostaciowo, głowa en face, tułów 3/4 w prawo. Ubrana w długi płaszcz, który podtrzymuje prawą dłonią, w lewej parasol. Na głowie kapelusz, pod szyją mucha.

Paulina Wojnowska. Teka Melpomeny

Zakład Litograficzny Aureliusza Pruszyńskiego

1904

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/719/ML - Torba „kalita” w kształcie podkowy, odwróconej zaokrąglaną strona ku dołowi. Z wierzchu całą torbę pokrywa klapa nadając jej kształt lekko wypukły. Górą do obu rogów doszyte są uszy ze skóry zdobione pomponikami ze skóry, przez które przewleczony jest na stałe pasek służący do przewieszania torby przez ramie. Torba ozdobiona wytłaczanym ornamentem geometrycznym.

Torba "kalita"

nieznany

1801 — 1900

Muzeum Narodowe w Lublinie

Pudło ślubne, Spanschachtel - Ujęcie z przodu; Kształt owalny, pudło i wieko z giętych pasów drewna łączonych ze sobą drewniana taśmą. Spód pudła z trzech desek, a nakrycie wieka z jednej. Zdobione bogatą malaturą florystyczną na niebieskim tle. Wielokolorowe różne układy kwiatowe wypełniają boki pudła, górę i boki wieka. Wewnątrz pudło nie malowane.

Pudło ślubne, Spanschachtel

nieznany

połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; We wnętrzu chaty przedstawiono postaci kobiet i mężczyzn w strojach ludowych, zgrupowane według prostego stołu, przesuniętego nieznacznie w prawo od pionowej osi obrazu. Na pierwszym planie postać siedzącej kobiety przy stole i dwóch mężczyzn naprzeciw siebie, dłoń jednego z nich i kobiety na stole - obie przykryte tkaniną. Za stołem stojąca kobieta z chustą przy ustach i mężczyzna z kropidłem; po lewej stronie obrazu grupa stojących kobiet i widoczne za nimi głowy dwóch mężczyzn w kapeluszach - jeden z nich z instrumentem muzycznym (skrzypcami?); po prawej stronie obrazu trzy sylwetki kobiet, stojąca najbliżej stołu okryta kraciastą chustą; za nimi, w głębi widoczny fragment otwartych drzwi, na ścianie w głębi, po lewej trzy zawieszone obok siebie obrazy.

Zaręczyny

scena rodzajowa

Przerwa-Tetmajer, Włodzimierz

1895

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Wieniec pamiątkowy w ramie ze szkłem - ujęcie z boku; Ozdobny wieniec w drewnianej ramie za szkłem. Rama gruba, profilowana, politurowana na czarno. Wewnątrz ramy, na lakierowanej desce, umieszczony centralnie wieniec wypełnia znaczną część powierzchni. Jego podstawę stanowi metalowy drut, do którego mocowane są elementy dekoracyjne: kwiaty i prawdopodobnie gwiazdki. Wykonane są z ziaren ryżu i gorczycy, z których część jest barwiona na niebiesko lub różowo. Uzupełnienie kompozycji stanowią listki wykonane z zielonej tkaniny i piórek oraz: gwiazdki anyżu, laski cynamonu, migdały, nasiona gałki muszkatołowej, ziarna pieprzu i koraliki.

Wieniec pamiątkowy w ramie ze szkłem

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fotografia czarno-biała wykonana podczas wesela. Przedstawia grupę ludzi i kapelę ludową ubranych w stroje ludowe.

Obrzędy rodzinne: grupa weselna z orkiestrą

Rogowski, Ludwik (18..-19..) (fotograf)

1902

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia czarno-biała przedstawia grupę ludzi podczas wesela.

Obrzędy rodzinne: weselna grupa w strojach

Rogowski, Ludwik (18..-19..) (fotograf)

1902

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia czarno-biała przedstawia grupę ludzi ubranych w biłgorajski strój ludowy. Drugi mężczyzna od prawej strony trzyma skrzypce.

Obrzędy rodzinne: grupa weselna w strojach

Rogowski, Ludwik (18..-19..) (fotograf)

1902

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia czarno-biała przedstawia grupę weselną w strojach ludowych. Mężczyźni, kobiety i dzieci stoją w półokręgu, w tle widoczne strzechy.

Obrzędy rodzinne: grupa weselna w strojach

Rogowski, Ludwik (18..-19..) (fotograf)

1902

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia czarno-biała przedstawia grupę mężczyzn, kobiet i dzieci w strojach ludowych podczas uroczystości weselnych. Mężczyzna stojący po lewej stronie trzyma rózgę weselną, a mężczyźni stojący po prawej stronie - instrumenty muzyczne.

Obrzędy rodzinne: grupa weselna w strojach

Rogowski, Ludwik (18..-19..) (fotograf)

1902

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/560/ML - Kapelusz męski, z cienkiej trzcinki zszywanej nicią. Rondo obszyte niebieską tasiemką, opasane również niebieską (ciemnoniebieską/jasnogranatową) jedwabną wstążką. Kapelusz ozdobiony jest sztucznymi kwiatami białymi i jasnoróżowymi oraz pawimi piórami. Pióra przypiete są metalowo-plastikową broszką.

Kapelusz

nieznany

1901 — 1950

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/531/ML - Strój głowy wykonany z różnokolorowych płóciennych kwiatów, paciorków i srebrnych wstążek. Na plecy opadają różnokolorowe wstążki. Noszony przez pannę młodą.

Strój głowy panny młodej

nieznany

1890 — 1910

Muzeum Narodowe w Lublinie

E/5038/ML - Strój głowy panny młodej wykonany jako rekonstrukcja. Wianek z papieru obszytego białym płótnem fabrycznym.  Z  wierzchu naszyte kolorowe wstążki poskładane i pozszywane na krzyż. W tyłu doszyte długie kolorowe wstążki, koloru: czerwonego, różowego, zielonego i niebieskiego.

Strój głowy panny młodej

Słyszko, Anastazja

1958

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 36 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd