treść serwisu

Filtry

Kolekcja
Tworzywo / materiał
Autor / wytwórca
Miejsce powstania / znalezienia
Typ dokumentacji
Technika
Rodzaj obiektu
Lokalizacja / status
Czas powstania / datowanie
Era
Era
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+

Inne systemy periodyzacji:

Typ licencji

Twoje kryteria wyszukiwania:

WYCZYŚĆ filtry
  • Fraza: obyczaje

Obiekty

26

Figura Konfucjusza

1251 — 1300

Muzeum Okręgowe w Toruniu

Figura Konfucjusza

1251 — 1300

Muzeum Okręgowe w Toruniu

lico

Jan III - portret

Lamaitre Augustin François

1840

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico obrazu. Półpostać cara w zbroi. Jest zwrócony lekko w lewo. Spojrzenie kieruje na wprost. Prawą dłoń zaciska na lasce wysadzanej kamieniami. Na szyi ma brylantowy guz. Jego skóra jest jasna wobec ciemnych zbroi i tła. Ma czarne oczy, brwi, wąsik i włosy. Za prawym ramieniem korona, a wyżej napis.

Piotr I car (1672-1725) - portret

szkoła francuska

XVIII

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

lico

Toast Weselny

ok. 1874

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

E/1651/ML - Laska drewniana z jednego kawałka drewna; zachowane naturalne wyżłobienia i pozostałości po konarach, tworzące ozdobne guzy. Główka laski spłaszczona, z wyrzeźbioną antropomorficzną twarzą z zaznaczonymi oczami, nosem i ustami. Koniec laski zwężony, zakończony elementem walcowatym oraz ostro zakończonym wielobokiem. Laska politurowana pierwotnie, następnie malowana na całej powierzchni - pozostałości czarnej farby.

Laska wójtowska

nieznany

1780

Muzeum Narodowe w Lublinie

Wycinanka szafirowa - gwiazda. W każde z 8 ramion wpisany otok o kształcie migdałowym z aniołem w środku. W części centralnej kompozycja ze strzałek przypominająca krzyż maltański. Całość wykończona ząbkami.

Wycinanka

Słabczyńska, Anna

2011

Muzeum Narodowe w Lublinie

Wielopostaciowa scena przed góralską chatą (karczmą?). Niemal wszystkie postaci w regionalnych strojach góralskich. Po prawej - drewniana, kryta gontem chata z gankiem, na którym stoją dwie kobiety i kilku mężczyzn, wśród nich Żyd; z jednego z okien wyhyla się kobieta (w ciemnej sukni, ze złotą biżuterią i broszą) i spogląda na scenę przed karczmą (?). Kilka osób obserwuje scenę przywitania młodego górala z kobietą i małym chłopcem. Kobieta siedzi na rozłożnej na ziemi tkaninie, obok niej siedzi starszy góral w kapeluszu, z fajką w ustach. Chłopiec, ubrany w białą długą koszulę przewiązaną sznurkiem, opiera się prawą ręką o kobietę, w dłoni trzymając jabłko, pod lewym ramienim trzyma książkę. Młody mężczyzna podchodzi do nich z rozłożonymi rękoma i uśmiechem na twarzy. W prawej dłoni trzyma kapelusz przystrojony wsążkami i stroikiem z kwiatów. Za nimi stoją dwie kobiety - jedna z nich spogląda na wprost, druga wskazuje palcem lewej dłoni na nadchodzącego mężczyznę. Obok na schodach siedzi bosonogi chłopiec oraz stoi para - bosa dziewczyna opiera się o młodego mężczyznę. W centrum obrazu stoi wóz z sianem, na którym siedzi dziewczynka spoglądająca na wprost. Obok niedokończone (?) głowy dwóch koni. W tyle -  wychodzi z doliny orszak weselny i, witany przez dwóch grajków, zmierza w kierunku widocznego (po lewej stronie na pagórku) drewnianego kościoła, otoczonego drzewami. Na horyzoncie widoczne wysokie skaliste szczyty.

Na Podhalu

Lipiński, Hipolit

1870

Muzeum Narodowe w Lublinie

Dwie postaci w przestrzeni podwórza. Na pierwszym planie stary mężczyzna wsparty na łopacie. Ubrany w białą koszulę, brązowe spodnie i brązową sukmanę. Na głowie ma słomkowy kapelusz. W ustach trzyma fajkę, którą podtrzymuje lewą ręką. Obok mężczyzny taczka z grabiami. Na drugim planie stoi bosa dziewczyna oparta o płot, na którym wisi różowa pierzyna. Dziewczyna ubrana w białą koszulę i białą spódnicę z zapaską. Na głowie ma białą chustkę zawiązaną do tyłu, na szyi czerwone korale. Za nią widoczne bezlistne drzewo i krzewy. W głębi widoczne dachy zabudowań.

I znów wiosna

Malczewski, Jacek

1890

Muzeum Narodowe w Lublinie

Józef Czechowicz,

U moji matusi

Czechowicz, Józef

1930

Muzeum Narodowe w Lublinie

obraz - Ujęcie z przodu; Scena w izbie wiejskiego domu. Widoczne cztery postacie - po lewej siedząca kobieta, w środku mężczyzna stojący i trzymający na rękach małe dziecko, a na prawo od niego idąca dziewczynka. Nieco w tle, po prawej stronie starzec siedzący na ławie przy piecu.

Chłopska rodzina w izbie

scena rodzajowa

Most Carl August Ludwig

1845

Muzeum Narodowe w Szczecinie

scena rodzajowa - ujęcie z przodu; Kompozycja przedstawia czterech jeźdźców zwróconych w prawo, jadących parami. Dwa pierwsze konie bułane, na nich jeźdźcy odziani w niebieskie mundury z czerwonymi wyłogami kołnierzy i takimi lampasami na spodniach. Na głowach czarne wysokie czako. Dwaj jeźdźcy podążający za nimi na koniach jasnej maści. Pierwszy z brzegu w jasnofioletowym kaftanie i futrzanej burce, w szpiczastej czapce na głowie. Drugi w kurtce jasnozielonej, czerwona czapka z dużym futrzanym otokiem. Spoza nich na drugim planie zaznaczone wozy i konie, postacie ludzi. Na dalekim trzecim planie zarysy miasta. Koloryt obrazu jasny.

Jeźdźcy

Kossak Juliusz

1896

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Dzieci góralskie (Przysięga na szarotkę) - Ujęcie z przodu; Na pierwszym planie młoda dziewczyna siedząca na głazie trzymająca w ręku szarotkę. Wzrok skierowany na siedzącego po prawej u jej stóp chłopca, składającego deklarację uczuć. W tle lekko zamglony górski krajobraz.

Dzieci góralskie (Przysięga na szarotkę)

scena rodzajowa

Gerson, Wojciech

1867

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Fotografie przedstawia dwie kobiety i trzech mężczyzn. Kobieta z lewej strony ubrana  jest w kremową suknie, przepasaną ozdobnym pasem. Na głowie znajduje się jasny kapelusz, a w dłoniach trzyma poziomo laseczkę. Kobieta z prawej stoi bokiem, w prawej dłoni trzyma otwarty parasol oparty o ramie, w lewej książkę. Ubrana jest w jasną spódnicę, białą bluzkę, na szyj ma zawiązaną ciemną chustę. Obok stoi jeden z mężczyzn, ubrany w ciemną marynarkę, kamizelkę, białą koszulę oraz krawat. W prawej dłoni trzyma kapelusz, w lewej biała parasolkę. Dwóch pozostałych mężczyzn siedzi na trawie. Mężczyzna po lewej ubrany jest w jasny kapelusz, ciemną marynarkę oraz białą koszulę. Pod szyją widać muszkę. Drugi z mężczyzn ubrany jest w jasną marynarkę, biała koszulę i kapelusz. Na odach trzyma aparat. Wokół widać rosnąc drzewa i krzewy.

Grupa osób na mostku w parku nałęczowskim

nieznany

około 1904

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografia przedstawia grupę czternastu osób w parku Nałęczowskim. Na zdjęciu widać sześć kobiet. Pięć z nich jest ubrane w białe suknie, jedna trzyma w lewej dłoni parasolkę. Po lewej znajduje się szósta kobieta, stojąca nieco z boku, ubrana w czarną suknie. Panowie ubrani są w czarne garnitury i białe koszule, czterech z nich stoi. W tle widać fragment rzeczki i kilka rosnących drzew. Cała fotografia jest mocno wyblakła i niewyraźna. Tylna część fotografii mocno zniszczona.

Grupa osób w parku nałęczowskim (m.in. Julia Dąbrowska)

nieznany (fotograf)

około 1904

Muzeum Narodowe w Lublinie

Fotografie przedstawia dwie kobiety i trzech mężczyzn. Kobieta z lewej strony ubrana  jest w kremową suknie, przepasaną ozdobnym pasem. Na głowie znajduje się jasny kapelusz, a w dłoniach trzyma poziomo laseczkę. Kobieta z prawej stoi bokiem, w prawej dłoni trzyma otwarty parasol oparty o ramie, w lewej książkę. Ubrana jest w jasną spódnicę, białą bluzkę, na szyj ma zawiązaną ciemną chustę. Obok stoi jeden z mężczyzn, ubrany w ciemną marynarkę, kamizelkę, białą koszulę oraz krawat. W prawej dłoni trzyma kapelusz, w lewej biała parasolkę. Dwóch pozostałych mężczyzn siedzi na trawie. Mężczyzna po lewej ubrany jest w jasny kapelusz, ciemną marynarkę oraz białą koszulę. Pod szyją widać muszkę. Drugi z mężczyzn ubrany jest w jasną marynarkę, biała koszulę i kapelusz. Na odach trzyma aparat. Wokół widać rosnąc drzewa i krzewy.

Grupa osób w Nałęczowie

nieznany (fotograf)

1904

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie widać wóz przyozdobiony sianem, na którym siedzi około dziesięć osób. Wszyscy są odświętnie ubrani. Panowie w czarne stroje i jasne kapelusze. Panie w białe bluzki, czarne kamizelki i kremowe spódnice. Do wozu przy przypięte są dwa konie. W tle widać fragment białego budynku, którego dolna partia jest pokryta bluszczem. Jedno z okien na pierwszym piętrze jest otwarte. W cieniu budynku stoi kilka osób m.in. kobieta w białej sukni, trzymająca w ręku otwartą parasolkę. Na odwrocie, lewa, górna część fotografii zdarta.

Grupa osób w nałęczowskim parku (m.in. Julia Dąbrowska)

nieznany

około 1904

Muzeum Narodowe w Lublinie

Na pierwszym planie widać wóz przyozdobiony sianem, na którym siedzi około dziesięć osób. Wszyscy są odświętnie ubrani. Panowie w czarne stroje i jasne kapelusze. Panie w białe bluzki, czarne kamizelki i kremowe spódnice. Do wozu przy przypięte są dwa konie. W tle widać fragment białego budynku, którego dolna partia jest pokryta bluszczem. Jedno z okien na pierwszym piętrze jest otwarte. W cieniu budynku stoi kilka osób m.in. kobieta w białej sukni, trzymająca w ręku otwartą parasolkę. Na odwrocie, lewa, górna część fotografii zdarta.

Corso kwiatowe przed pałacem Małachowskich w Nałęczowie

nieznany (fotograf)

około 1904

Muzeum Narodowe w Lublinie

Blat stołu okrągły, uchylny, wsparty na profilowanym trzonie przechodzącym w  trzy esowate podporyz litego mahoniu . Na płycie  wielobarwna inkrustacja  z różych gatunków drewna częściowo barwionego i macicy perłowej: 76 pól okrągłych ułożonych spiralnie, w nich rozmaite przedstawienia (gęś, kostka do gry, filiżanka ze spodkiem, architektura, fragmenty parku, fontanna). W centrum płyty siedząca postać kobieca, półnaga, spowita zieloną tkaniną, trzymającą w prawej ręce uskrzydloną kulę (?), stanowiącą końcowy punkt gry.

Stolik do gry w gąskę

nieznany (autor)

2. połowa XIX wieku

Muzeum Narodowe w Lublinie

Korpus prostokątny, zamykany od góry gładkim  wiekiem na zawiasach, cztery nogi w kształcie silnie spłaszczonych kul. Ściana frontowa podzielona pionowo na dwie części, w których umieszczone są poziome płyciny w kształcie prostokąta o ściętych narożach wypełnionych trójkątnymi rautami, ujęte w profilowane ramy. Podziałowi odpowiadają w górnej części trzy rzeźbione maski lwów. Wzdłuż boków ściany frontowej i bocznych - lekko wgłębione płyciny w formie wydłużonych owali. Wszystkie płyciny i rauty obwiedzione ornamentem wody. W ścianach bocznych zamocowane masywne metalowe antaby.  Wewnątrz żelazny zamek nakładany.

Skrzynia ubraniowa

nieznany (stolarz)

2. połowa XVII wieku

Muzeum Narodowe w Lublinie

R/4405/ML - Portret młodej wieśniaczki. Ukazana en face. Postać ucięta na wysokości bioder. Twarz o melancholijnym wyrazie, miękko modelowane, regularne rysy. Duże oczy, wzrok skierowany w prawo, jasna karnacja, lekko zaróżowione policzki. Na czole biała przepaska, głowa okryta zawiązaną wokół szyi chustką w kolorze przytłumionej czerwieni z niebiesko - zielonym wzorem. Ubrana w obszerne ciemnobrązowe palto. Dziewczyna trzyma przed sobą dzban o zielono-brązowym brzuścu. U góry, w tle po lewej niewyraźne zarysy chaty, po prawej wiejska kapliczka przydrożna i sylwetka przechodzącej kobiety. Przedstawienie modelowane przez 
zagęszczenie miękko roztartych kresek. Kształty podkreślone delikatnym, czarnym konturem.

Dziewczyna z dzbanem

Axentowicz, Teodor

Muzeum Narodowe w Lublinie

N/2503/ML - AV. Popiersia Jana Regemanna w profilu w prawo, z odkrytą głową. W otoku napis rozdzielony na dole przez wizerunek:
IOAN:LUD:REGEMANN.BOERHAAVII.DISCIP:N:BREMAE.MDCCXI.
MOnogram: I.P.H.F.

RV. Siedemnastowierszowy napis:
VIRO / MEDICAE ARTIS / STUDIO, FELICI, / ABSQUE LUCRI QUAESTU, / XXXV. AB HINC ANNIS DE / GENTE POLONA CONTINUO / BENE MERENTI EXIMA / MORUM PROBITATE INSIGNI, / HOC GRATI ANIMI / MONUMENTUM, / POST CURATUM AB EODEM / VULNUS FERRO / PARICIDAE D.III.NOVEM: / MDCCLXXI. / SIBI ILLATUM, / STAN:AUG:REX / DEDIT.

Napis ujęty od dołu dwiema gałązkami laurowymi, zakomponowanymi w łuku.

Jan Regemann

Holzhaeusser, Jan Filip

1772

Muzeum Narodowe w Lublinie

Scena rodzajowa. Na tle białej płaszczyzny śniegu korowód wieśniaków zmierzających do cerkwi, której fragment ukazany w lewym górnym rogu. Ustawione w ukośny szereg postacie zajmują centrum kompozycji. Ciemne szaro-brunatne ubrania ludzi kontrastują z bielą tła. Kolorystyka ożywiona niebieskimi, czerwonymi, żółtymi akcentami kobiecych chustek i niesionych w procesji chorągwi. W głębi fragment łagodnego stoku, którego krawędź wyznaczają zielone plamy drzew. Nad nimi błękitny pas zachmurzonego nieba. Przedstawienie uzyskane za pomocą swobodnych, nakładających się plam kolorów.
sygn. śr. d.:T.axentowicz

Święto Jordanu

Axentowicz, Teodor

Muzeum Narodowe w Lublinie

ML/H/2702 - Karta pocztowa wydana z okazji Świąt Bożego Narodzenia przedstawia dwoje dzieci w strojach zimowych, ciągnących sanki z choinką. Na odwrociu życzenia świąteczne wypisane fioletowym atramentem, zaadresowane do (Józefa i Marii) Guzków w Lublinie. Kartka została wysłana przez Marie Papiewska z Warszawy. Na kartkę naklejony znaczek z przedstawieniem Pieskowej Skały o wartości 5 groszy oraz pieczątki poczty.

Karta pocztowa Wesołych Świąt

Zakłady Reprodukcyjne Akropol

Muzeum Narodowe w Lublinie

Znaleziono 26 obiektów

Brak wyników

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd