Ikona Wielopolowa
Ikona
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
Jest częścią kolekcji: Ikony
Ikona należy do powszechnie czczonych i często spotykanych wizerunków Bogurodzicy. Nazwa jej pochodzi od słów hymnu liturgicznego – stichiry ku czci Bogurodzicy ”Radości wszystkich strapionych i Orędowniczko pokrzywdzonych…”. Pierwszy obraz pod tą nazwą namalował w 1683 r. Iwana Bezmin, malarz zatrudniony w pracowni działającej przy moskiewskim kremlowskim skarbcu-zbrojowni zwanym Orużejnaja Pałata. Obraz oparty był na wzorcach europejskiej sztuki, które przesiąkły środowisko moskiewskie w XVII w. Nie wiadomo czy na pewno trafił on do moskiewskiej cerkwi Przemienienia Pańskiego na Ordynce, ale w 1688 r. pochodząca ze wspomnianej cerkwi ikona Radość Strapionych stała się źródłem łaski cudownego uzdrowienia Eutymii – siostry patriarchy Joachima. Od tego czasu na ikonach Radość Strapionych zaczęto umieszczać w otoczeniu Bogurodzicy chorych i potrzebujących. Powszechnie czczony i powielany wizerunek spopularyzował się w wielu różniących się między sobą wariantach. W 1711 r. siostra cara Piotra I - Natalia Aleksiejewna wraz z przeniesieniem stolicy do Petersburga zamówiła kopię moskiewskiej ikony i umieściła ja w pałacowej cerkwi w Petersburgu. Kopia ta także zasłynęła cudami, czczona zarówno przez rodzinę carską, arystokratów jak i prosty lud, a prośby do niej zanosili nie tylko prawosławni, nawet nie tylko chrześcijanie.
Teresa Bagińska-Żurawska https://orcid.org/0000-0002-9243-3967
Autor / wytwórca
Rodzaj obiektu
ikony
Technika
tempera, pozłotnictwo
Tworzywo / materiał
drewno, zaprawa kredowa, tempera, złoto
Pochodzenie / sposób pozyskania
decyzja administracyjna
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum - Zamek w Łańcucie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XVIII wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
XIX wiek
Muzeum – Zamek w Łańcucie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Lublinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna