
Bez tytułu
1982
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Grafika współczesna
W kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się dziewiętnaście reprezentatywnych, ważnych pod względem artystycznym i ikonograficznym grafik Ryszarda Szymańskiego. Te wykonane w latach 1981–1983 prace to ekspresyjne, metaforyczno-symboliczne przedstawienia inspirowane klimatem burzliwych czasów przemian społeczno-ustrojowych. Jedną z nich jest Początek – praca powstała w roku zakończenia stanu wojennego w Polsce (1983). Jakkolwiek niepokojące i niejednoznaczne jest samo dzieło, znamienny tytuł daje nadzieję na lepsze, nowe życie – na odrodzenie. Na mrocznym tle, jasny owalny kształt emanuje światłem w dolnej części. Powyżej – rozproszone pióra, skrzydła, łapki – to wykluwające się z pękniętej skorupy jaja ptaki, które tworzą kłębowisko gęstniejące w górnej części kompozycji. Szymański często wykorzystuje ptaki jako motyw swoich prac. Kojarzone są z wolnością, wyzwoleniem duchowym czy fizycznym, lecz także z kruchością, egzystencją w lęku, w poczuciu zagrożenia.
Ryszard Szymański urodził się w 1955 roku w Szczecinie. Studiował grafikę na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, który ukończył w 1984 roku. W tym samym czasie jego praca prezentowana na wystawie w Bankside Galery w Londynie zdobyła I Nagrodę Królewskiego Towarzystwa Malarzy-Rysowników i Rytowników (The Royal Society of Painter–Etchers and Engravers). Jego mistrzem, osobą, której zawdzięcza zainteresowanie i zajęcie się sztuką jest Maksymilian (Max) Szoc (1937–1983) – malarz, scenograf, założyciel teatru pantomimy, autor happeningów, poeta. Dzięki niemu Szymański zafascynował się warsztatem i kunsztem dawnych mistrzów grafiki holenderskiej XVI i XVII wieku, jak na przykład Van Eyck czy Vermeer. Artysta od 40 lat konsekwentnie uprawia grafikę warsztatową, szczególnie techniki wklęsłodrukowe – akwatintę i akwafortę. W katalogu swojej wystawy w 2016 roku w szczecińskiej Galerii 111 artysta napisał: „Praca w technice akwaforty przenosi mnie w zupełnie inny wymiar, jest to jak odmawianie mantry, wielogodzinne wypełnianie płaszczyzny za płaszczyzną kreską lub punktem, następnie wielogodzinne trawienie i próbny druk. Poprawki, uzupełnienia, czasami kompletna zmiana kierunku prowadzenia opowieści i wszystko zaczyna się od nowa.”
Marlena Chybowska-ButlerAutor / wytwórca
Wymiary
odcisk: wysokość: 65 cm, szerokość: 52 cm
arkusz: wysokość: 87 cm, szerokość: 65 cm
Rodzaj obiektu
grafika
Technika
akwatinta, akwaforta
Tworzywo / materiał
papier, czarny tusz
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Szymański, Ryszard
1982
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Szymański, Ryszard
1989
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Szymański, Ryszard
1986
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Zamkowe w Malborku
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.