treść serwisu

Początek

Jest częścią kolekcji: Grafika współczesna

Nota popularyzatorska

W kolekcji Muzeum Narodowego w Szczecinie znajduje się dziewiętnaście reprezentatywnych, ważnych pod względem artystycznym i ikonograficznym grafik Ryszarda Szymańskiego. Te wykonane w latach 1981–1983 prace to ekspresyjne, metaforyczno-symboliczne przedstawienia inspirowane klimatem burzliwych czasów przemian społeczno-ustrojowych. Jedną z nich jest Początek – praca powstała w roku zakończenia stanu wojennego w Polsce (1983). Jakkolwiek niepokojące i niejednoznaczne jest samo dzieło, znamienny tytuł daje nadzieję na lepsze, nowe życie – na odrodzenie. Na mrocznym tle, jasny owalny kształt emanuje światłem w dolnej części. Powyżej – rozproszone pióra, skrzydła, łapki – to wykluwające się z pękniętej skorupy jaja ptaki, które tworzą kłębowisko gęstniejące w górnej części kompozycji. Szymański często wykorzystuje ptaki jako motyw swoich prac. Kojarzone są z wolnością, wyzwoleniem duchowym czy fizycznym, lecz także z kruchością, egzystencją w lęku, w poczuciu zagrożenia.

Ryszard Szymański urodził się w 1955 roku w Szczecinie. Studiował grafikę na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, który ukończył w 1984 roku. W tym samym czasie jego praca prezentowana na wystawie w Bankside Galery w Londynie zdobyła I Nagrodę Królewskiego Towarzystwa Malarzy-Rysowników i Rytowników (The Royal Society of Painter–Etchers and Engravers). Jego mistrzem, osobą, której zawdzięcza zainteresowanie i zajęcie się sztuką jest Maksymilian (Max) Szoc (1937–1983) – malarz, scenograf, założyciel teatru pantomimy, autor happeningów, poeta. Dzięki niemu Szymański zafascynował się warsztatem i kunsztem dawnych mistrzów grafiki holenderskiej XVI i XVII wieku, jak na przykład Van Eyck czy Vermeer. Artysta od 40 lat konsekwentnie uprawia grafikę warsztatową, szczególnie techniki wklęsłodrukowe – akwatintę i akwafortę. W katalogu swojej wystawy w 2016 roku w szczecińskiej Galerii 111 artysta napisał: „Praca w technice akwaforty przenosi mnie w zupełnie inny wymiar, jest to jak odmawianie mantry, wielogodzinne wypełnianie płaszczyzny za płaszczyzną kreską lub punktem, następnie wielogodzinne trawienie i próbny druk. Poprawki, uzupełnienia, czasami kompletna zmiana kierunku prowadzenia opowieści i wszystko zaczyna się od nowa.”

Marlena Chybowska-Butler


Sygnatury i napisy:

  1. Napis: pod przedstawieniem z lewej; Akwatinta Akwaforta
  2. Napis: pod przedstawieniem nieco z lewej; „Początek”
  3. Napis: pod przedstawieniem pośrodku; 2/30/83
  4. Napis;sygnatura: pod przedstawieniem, po prawej; Ryszar(...) Szym(...)ski

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie Początek

Autor / wytwórca

Szymański, Ryszard (1955- )

Wymiary

odcisk: wysokość: 65 cm, szerokość: 52 cm
arkusz: wysokość: 87 cm, szerokość: 65 cm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

akwatinta, akwaforta

Tworzywo / materiał

papier, czarny tusz

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1983

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Toruń (województwo kujawsko-pomorskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/WGraf/1080

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

strona główna

Ustawienia prywatności

Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+