
Plan Szczecina z fortyfikacjami i umocnieniami
około 1725
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Jest częścią kolekcji: Ikonografia Szczecina XVII-XIX w.
Pierwsze widoki Szczecina z lotu ptaka powstały w XVI wieku. Perspektywiczne ujęcia pozwalały zawrzeć więcej informacji, ukazując całe miasto z przebiegiem ulic i najważniejszymi budowlami. Często były wykonywane na zamówienie książąt z pomorskiej dynastii Gryfitów. W XVII wieku prace tego typu, zamieszczane w dziełach krajoznawczo-geograficznych i historycznych, były już dokładniejsze, choć wciąż dalekie od wierności z rzeczywistą topografią. Ich twórcy korzystali z przedstawień miasta powstałych we wcześniejszych latach. Jednym z nich jest akwaforta Szczecina z lotu ptaka Petrusa Bertiusa (1565–1629), teologa, historyka i geografa, który od 1600 roku wydawał atlas Commentariorum rerum Germanicarum libri tres. Publikacja ukazała się w Amsterdamie i bazowała na mapach słynnego XVI-wiecznego kartografa i sztycharza Mercatora. Widok Szczecina umieszczony w publikacji Bertiusa był uproszczoną wersją grafiki wykonanej przez Fransa Hogenberga (przed 1535–1590), sztycharza, kartografa i wydawcę flamandzkiego oraz jego współpracownika Georga Brauna (1541 lub 1542–1622), niemieckiego teologa, geografa, kartografa i drukarza. Hogenberg wykonał miedzioryt, zaś Braun był autorem tekstu do niego. Grafikę umieszczono w wielotomowym dziele Brauna Civitates orbis terrarum, zawierającym mapy i opisy miast świata. Rycina Brauna i Hogenberga była pierwszym przedstawieniem Szczecina z całym układem urbanistycznym i okolicą. Główny nacisk położono na ukazanie zabudowy miasta. Pierwsza wersja tego dzieła została w niedługim czasie poprawiona, dzięki czemu zyskała na wiarygodności. Tę właśnie drugą wersję miedziorytu Brauna i Hogenberga z przedstawieniem Szczecina w swym dziele wykorzystał Petrus Bertius.
Małgorzata Peszko
Autor / wytwórca
Wymiary
arkusz: wysokość: 17.8 cm, szerokość: 22.3 cm
ilustracja: wysokość: 13.6 cm, szerokość: 18.8 cm
Rodzaj obiektu
materiały kartograficzne, miedzioryt (odbitka)
Technika
akwarela, miedzioryt
Tworzywo / materiał
papier czerpany żeberkowy
Pochodzenie / sposób pozyskania
zakup
Czas powstania / datowanie
Miejsce powstania / znalezienia
Właściciel
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Numer identyfikacyjny
Lokalizacja / status
Bodenehr Gabriel
około 1725
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Matthäus Merian Młodszy
1677 — 1682
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Werner Friedrich Bernhard
około 1735
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj ten TEMAT
Muzeum Narodowe w Szczecinie
odkryj tę ŚCIEŻKĘ
Ścieżka edukacyjna
0/500
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Używamy plików cookie, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Plikami cookie możesz zarządzać, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki internetowej. Więcej informacji w Polityce prywatności.
Zarządzaj plikami cookies:
Ten rodzaj plików cookies jest niezbędny do funkcjonowania serwisu. Możesz zmienić ustawienia swojej przeglądarki tak, aby je zablokować, jednak strona nie będzie wtedy działała prawidłowo.
WYMAGANE
Służą do pomiaru zaangażowania użytkowników i generowania statystyk na temat serwisu w celu lepszego zrozumienia, jak jest używany. Jeśli zablokujesz ten rodzaj cookies nie będziemy mogli zbierać informacji o korzystaniu z serwisu i nie będziemy w stanie monitorować jego wydajności.