treść serwisu

Kobieta III

Jest częścią kolekcji: Postawangarda i sztuka progresywna

Nota popularyzatorska

W serii grafik zrealizowanych w latach 1975–1979 Izabella Gustowska (ur. 1948) przedstawiła obnażoną, tęgą kobietę w naciągniętej na głowę kominiarce. W latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, gdy w polskiej sztuce i kulturze wizualnej dominowały przeestetyzowane, podszyte erotyzmem wizerunki kobiecych ciał, taki brutalny i obrazoburczy sposób sportretowania kobiety był rzadkością. Zmiana urealniająca przedstawienia kobiet, polegająca między innymi na pokazaniu niedoskonałości ich ciał i fizjologicznych procesów jakim podlegają, jak choćby efektów starzenia się, pojawiła się wraz z narastającą w tym czasie tzw. drugą falą feminizmu. Kobiety-artystki inspirowały w ten sposób do nowego spojrzenia na kobietę, krytykując przemocowy charakter kultury, narzucającej na nią opresyjne kanony wyglądu i zachowania. Artystyczny zamysł Gustowskiej – sportretowanie nieomal nagiej kobiety w kominiarce, prowokuje do postrzegania „Kobiet” nie tylko w kontekście sztuki feministycznej, ale także w odniesieniu do specyfiki lat siedemdziesiątych XX wieku, gdy przez Europę Zachodnią przetoczyła się fala krwawych terrorystycznych zamachów. Były one organizowane zarówno przez ruchy proarabskie, jak i ugrupowania europejskie – separatystyczne formacje takie jak baskijska ETA i irlandzka IRA oraz grupy lewackie – włoskie Czerwone Brygady, niemiecką Frakcję Czerwonej Armii zwaną także grupą Baader-Meinhof i wiele innych. W tej perspektywie „Kobiety” Gustowskiej, które powstały w apogeum europejskiego terroryzmu mogą być postrzegane jako jedne z pierwszych jego wizualnych reprezentacji i profetyczna wizja przyszłości, w której akty terrorystyczne weszły do stałego repertuaru społecznej przemocy.

Magdalena Lewoc



Sygnatury i napisy:

  1. Napis: na recto przy dolnej krawędzi z lewej strony; ołówkiem: Kobieta III
  2. Napis: na recto przy dolnej krawędzi pośrodku; ołówkiem: tech mixte
  3. Sygnatura;napis: na recto przy dolnej krawędzi z prawej strony; ołówkiem: Izabella Gustowska 1977 r.
  4. Pieczęć;napis: na verso w prawym dolnym rogu; granatowa prostokątna pieczęć autorska z uzupełnionymi ołówkiem informacjami na temat pracy: [Iz]abella Gustowska |Poznań - Pologne | ul[.] Śląska 1 | [TIT]RE: Kobieta III | TECHNIQUE: tech mixte | DIMENSION: 71/100 | NUMERO: 4/12 | DATE: 1977 | PRIX: 2000 zł
  5. Pieczęć: na verso u dołu po prawej; czerwona, okrągła, zatarta pieczęć z napisem w otoku i motywem graficznym w polu: MUZEUM NARODOWE SZCZECIN

Informacje o obiekcie

Informacje o obiekcie

Autor / wytwórca

Gustowska, Izabella (1948- )

Wymiary

cały obiekt: wysokość: 100 cm, szerokość: 71 cm

Rodzaj obiektu

grafika

Technika

techniki graficzne, technika mieszana

Tworzywo / materiał

papier

Pochodzenie / sposób pozyskania

zakup

Czas powstania / datowanie

1977

Miejsce powstania / znalezienia

powstanie: Poznań (województwo wielkopolskie)

Właściciel

Muzeum Narodowe w Szczecinie

Numer identyfikacyjny

MNS/WGraf/786

Lokalizacja / status

obiekt nie jest teraz eksponowany

Może Cię również zainteresować:

Dodaj notatkę

Edytuj notatkę

0/500

Jakiś filtr
Data od:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
Data do:
Era
Wiek:
+
Rok:
+
asd